Vuonna 2017 soitettiin joka päivä 7 300 hätäpuhelua

Kuva: Hätäkeskuslaitos

Hätäkeskuslaitos vastaanotti vuonna 2017 keskimäärin 7300 hätäilmoitusta vuorokaudessa, mikä tarkoittaa noin 300 ilmoitusta tunnissa.

Hätäilmoitusten määrä kääntyi lievään kasvuun viime vuonna. Kuusi hätäkeskusta vastaanotti vuonna 2017 yhteensä 2 680 000 hätäilmoitusta, kun vuonna 2016 vastaava luku oli 2 665 000.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Niemisen mukaan koko auttamisen ketjun toimintavalmiuden kannalta on olennaista, että hätäkeskuksiin saapuviin puheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Viime vuoden tilastot osoittavat, että noin 95 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa ja 93 % 10 sekunnissa.

Hätänumeroon soitetut virheelliset ilmoitukset ovat laskeneet viidessä vuodessa noin 9 prosenttiyksikköä. Niiden määrä on kuitenkin vielä melko suuri, sillä vuonna 2017 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 593 000 virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheellisten ilmoitusten määrä kasvoi hieman vuoteen 2016 verrattuna (581 000).

Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Osa virheellisistä ilmoituksista on myös ilkivaltaisia, joista tehdään tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille.

Hätäilmoituksista seuranneita tehtäviä välitettiin muille viranomaisille vuonna 2017 yhteensä noin 1 350 000. Tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: terveystoimi 55 %, poliisitoimi 36 %, pelastustoimi 6 %, sosiaalitoimi ja muut 3 %.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>