Pirkanmaa

Eteläamerikkalaiset sävelet elähdyttivät piilopirtin arkea

Eteläamerikkalaiset sävelet elähdyttivät piilopirtin arkea

Pianotaiteilija Pablo Rojas konsertoi juhannusviikon keskiviikkoiltana Urkin Piilopirtin paviljongissa. Kolumbialaissyntyinen pianisti tarjoili kattavan ohjelman eteläamerikkalaista musiikkia. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Pianotaiteilija Pablo Rojas konsertoi juhannusviikon keskiviikkoiltana Urkin Piilopirtin paviljongissa. Kolumbialaissyntyinen pianisti tarjoili kattavan ohjelman eteläamerikkalaista musiikkia. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Jopa kauppaneuvos Kalle Kaihari ja presidentti Urho Kekkonen olisivat aikoinaan riehakoituneet, jos ystävykset olisivat piilopirtissään vastojen läiskeen ja pullon hengen tupsahtelun ohessa kuulleet kolumbialaisen pianovirtuoosin Pablo Rojasin,44, eteläamerikkalaista musisointia. Juhannusviikon keskiviikkoehtoona Pinsiö kylpi ilta-auringon lämpöisten säteiden lisäksi etnis- ja eurooppalaissävytteisen musiikin syleilyssä. Urkin Piilopirtin paviljongin valkoinen flyygeli sai todellisen tulikasteensa, kun Wienin musiikkiyliopiston opettaja esitteli taitojaan.

Pianotaiteilija Pablo Rojas on yhtä harvinainen näky Suomessa kuin erittäin uhanalainen jokihelmisimpukka koko maailmassa.

Raakkuja on Urkin Piilopirtin läheisyydessä virtaavassa Matalusjoessa. Mesenaatti Jyrki Sasi marssitti maailmankuulun huippupianistin Pablo Rojasin pinsiöläisen taidehotellin kesäkonsertoijaksi. Kolumbialaislähtöinen, nykyään Wienin musiikkiyliopiston opettajana toimiva Rojas piti Suomen-matkansa ainoan konsertin keskellä ei mitään.

Lumenhohtoisen instrumentin ääreen asettuessaan ja sormensa flyygelin koskettimille laskiessaan Pablo Rojasin kasvoilta säteili syvä ilo. Kolumbian musiikkilähettiläällä oli oiva tilaisuus tarjota taide- ja kulttuuritervehdys Etelä-Amerikasta. Jäyhään elämänmenoon juurtunut pirkanmaalaisyleisö sai ohjelmiston annista pilkettä silmäkulmaan ja eloa tanssijalkaan. Ja mikä hienoa, Rojas itse oli parasta! Konserttisalin valkoinen instrumenttikaunotar sai vallottaa yleisön koko mittavalla ääniskaalallaan.

Kiitos Pablo Rojas siitä, että rakensit monipuolisen ohjelman kotimaanosasi musiikkiperinnöstä. Sinä teit kuulijoillesi tutuksi monta mestarisäveltäjää, joiden teoksia ei ole aikaisemmin näillä leveys- ja pituusasteilla kuultu. Sanataiturina kuvasit ytimekkäästi niin säveltäjiä kuin heidän luomuksiaan.

Onneksi et soittanut suomalaisten etkä eurooppalaisten mahtisäveltäjien teoksia.

Ylöjärveläinen iskelmälaulaja Pasi Kaunisto muisteli esiintymistään vuoden 1978 Buenos Airesin kansainvälisillä tangofestivaaleilla, kun hän tapasi elämänmakuisia sävellyksiä soittaneen Pablo Rojasin Urkin Piilopirtillä. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Ylöjärveläinen iskelmälaulaja Pasi Kaunisto muisteli esiintymistään vuoden 1978 Buenos Airesin kansainvälisillä tangofestivaaleilla, kun hän tapasi elämänmakuisia sävellyksiä soittaneen Pablo Rojasin Urkin Piilopirtillä. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Musiikkituuli puhalsi elävöittävästi

Pianotaituri Pablo Rojas tarjoili monipuolisen ja hyvin harmonisen kattauksen eteläamerikkalaista musiikkia.

Konsertin ensimmäinen osa koostui 1800-luvulla syntyneiden säveltäjien tuotannosta. Mukana oli kolumbialaisen Luis A. Calvon (1882-1945), brasilialaisen Ernesto Nazarethin (1863-1934) ja kuubalaisen Ernesto Iecuonan (1895-1963) teoksia, joiden sisällöstä kumpusi niin eurooppalaisen musiikin kuin eteläamerikkalaisen kansankulttuurin vaikutukset.

Iecuonan kolme sävellystä: A la antigua, La mulata ja La comparsa tekivät erityisen vaikutuksen musiikillisten tarinoidensa ansiosta. Ensimmäisessä kappaleessa kuljettiin vanhaan tyyliin. Toisessa teoksessa kuvailtiin mulattia. Kolmannessa sävellyksessä seurattiin karnevaalikulkueen etenemistä.

Konsertoija omisti ohjelman toisen osan 1900-luvun säveltäjille. Heidän joukossaan on Pablo Rojasin henkilökohtainen suosikkisäveltäjä.

Konserttiyleisö teki eteläamerikkalaista musiikkimatkaa argentiinalaisten Carlos Guastavinon (1912-2000), Astor Piazzollan (1921-1992), Alberto Ginasteran (1916-1986) ja Carlos Aguirren (1957-) sävellysten tahdeissa. Ilta päättyi pianistin kotimaassa parhaillaan uraansa luovan nykysäveltäjän Germán D. Pérezin räväkkään teokseen.

Rojas nimesi mielisäveltäjäkseen argentiinalaisen Ginasteran, jonka sävellysten innoittajat löytyvät Andien juurilta.

Maailman musiikkiaitta on varsinainen aarrekammio. Miten paljon ihmiskunnalla onkaan mieltä ylentäviä taiteilijoita, jotka lahjoillaan luovat iloksemme ja henkiseksi ravinnoksemme teoksia, jotka puhuttelevat ihmisiä maapallon jokaisessa kolkassa!

Pablo Rojasin konsertti avasi kulttuurin ikkunoita meille uuteen ilmansuuntaan – maailmaan, jossa rytmi on ihmisten geeneissä. Eteläamerikkalaiset sävellykset soivat ihon alle myös keskellä hämäläistä kylämaisemaa.

Maailmantähdeksi kohonnut kolumbialaispianisti aloitti pianon soittamisen kahdeksanvuotiaana. Nuori Rojas innostui pianosta kuunnellessaan kotonaan isänsä latinalaisrytmistä musisointia.

Perinne jatkuu, ja perintö on tallessa.

Puutarhat kutsuvat

Koskettava kesäkonsertti saatteli Urkin Piilopirtin tämänkesäiseen taidepuutarhanäyttelyyn.

Näyttely avautuu torstaina 28. kesäkuuta ja sulkeutuu lauantaina 4. elokuuta. Se on avoinna torstaista lauantaihin kello 12-18.

Esittelijä johdattaa taidepuutarhojen saloihin torstaisin kello 17-18.

Lapsille suunnattu opastettu taidekierros on lauantaisin ajalla 30.6.-4.8.

Ensi kesän taidenäyttely esittelee vittuilevaa taidetta. Sitä odotellessa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>