Pirkanmaa

Liikenneyhteyksien ja koulutuksen kehittämisestä on huolehdittava koko ajan

Liikenneyhteyksien ja koulutuksen kehittämisestä on huolehdittava koko ajan

Nykyisen eduskunnan aikana Pirkanmaa on saanut kiitettävästi apua valtiolta. 19 pirkanmaalaisen kansanedustajan ryhmää johtava Arto Satonen pitää kaikista merkittävimpänä sitä, että Pirkanmaalla on vihdoinkin oma tunnustettu asemansa valtionhallinnon silmissä. Maakunta ei ole enää tasapäinen maakunta muiden joukossa.
Nykyisen eduskunnan aikana Pirkanmaa on saanut kiitettävästi apua valtiolta. 19 pirkanmaalaisen kansanedustajan ryhmää johtava Arto Satonen pitää kaikista merkittävimpänä sitä, että Pirkanmaalla on vihdoinkin oma tunnustettu asemansa valtionhallinnon silmissä. Maakunta ei ole enää tasapäinen maakunta muiden joukossa.
Pirkanmaa on saanut oman statuksensa valtiovallan silmissä. Pirkanmaalaisten kansanedustajien puheenjohtaja Arto Satonen (kok.) pitää erittäin merkittävänä saavutuksena sitä, että maan kakkoskasvukeskusta ympäristöineen käsitellään vihdoinkin valtion toimissa omaleimaisena alueenaan. Perinteisesti valtion koneisto on huomioinut pääkaupunkiseudun erityisluonteen, kun taas kaikki maakunnat ovat olleet tasapäistävän kohtelun alaisia.

Pirkanmaalaisten 19 kansanedustajan ryhmää johtava sastamalainen Arto Satonen iloitsee siitä, että Suomen kasvukäytävän ytimessä sijaitsevan Pirkanmaan omaleimaisuus on nyt tunnistettu ja tunnustettu myös valtion hallinnossa.

– Maakuntamme saamalla myönteisellä kasvustatuksella on painoarvoa ja suuri merkitys tulevaisuudessa. Valtakunnan päättäjät ymmärtävät, että yhteiskunnan satsaukset Pirkanmaahan tuottavat yhteistä hyvää koko maalle, hän sanoo.

– Tavanomaisesti maassamme on ajateltu, että vain Helsingin seudulle tehdyt investoinnit koituvat koko Suomen eduksi, kansanedustaja lisää.

– Perustellusti on viisasta, että runsaan 520 000 asukkaan Pirkanmaa tunnistetaan erilaiseksi maakunnaksi kuin esimerkiksi 100 000 asukkaan maakunta.

Arto Satosen mukaan Pirkanmaan painoarvon kohoaminen on konkretisoitunut esimerkiksi varsin mittavina valtionosuuksina Tampereen raitiotien rakentamiseen ja Tampereen Kansi ja Areena -hankkeeseen.

– Tulevaisuudessa vastaavia hankkeita on varmasti paljon, kansanedustaja uskoo.

Arto Satosen mukaan kiitos Pirkanmaan erityisaseman saavuttamiseksi tehdystä työstä kuuluu pirkanmaalaisten kansanedustajien ja Pirkanmaan liiton edunvalvonnan lisäksi koko eduskunnalle ja valtionhallinnolle.

Kärkiasema on pidettävä

– Se, että Pirkanmaa on nyt kiistatta maan toiseksi suurin ja merkittävin maakunta, ei ole itsestäänselvyys, Arto Satonen muistuttaa.

Hänen mukaansa maakunnan kaikkien voimies on huolehdittava tulevaisuudessa siitä, että Pirkanmaa kehittyy ja kasvaa.

– Pirkanmaalaisten on hyödynnettävä laajalle virinnyttä ymmärrystä ja arvostusta, että Pirkanmaalle sijoitettu euro tuo hyvää myös muille maakunnille. Pirkanmaan hyvinvointi ja vauraus palvelevat koko Suomea, Satonen hehkuttaa.

Satonen nostaa erityisesti esille Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittämisen maan toiseksi merkittävämmäksi lentoasemaksi ja Tampere-Helsinki-junaradan saattamisen kolmiraiteiseksi yhteydeksi sekä valtateiden 3,9,11 ja 12 parannus- ja laajennustarpeet.

– Maakunnassamme on satsattu koulutukseen. Tampere3 eli Uusi Tampereen yliopisto on keskeisessä osassa niin koulutetun työvoiman saannin turvaamisessa kuin maakunnan kansainvälistymispyrkimyksissä, hän painottaa.

– Kaiken kaikkiaan Pirkanmaan on kehitettävä koulutustarjontaansa, jotta vahva elinvoimainen ja kehittyvä elinkeinoelämä saa tarvitsemansa osaavat ammattityöntekijät.

Joukkoliikenne tärkeä arvo

Tampereella parhaillaan rakennettavalla raitiotiellä on Arto Satosen mielestä iso statusarvo.

– Kyseessä on kansakunnallisesti historiallinen hanke. Raitiotie on pääkaupunkiseudun ulkopuolella suurin joukkoliikenneinvestointi, jonka kustannuksiin valtio osallistuu, kansanedustaja painottaa.

Valtio osallistuu Tampereen raitiotiehen maksamalla noin kolmasosan hankkeen kustannuksista.

– On muistettava, ettei raitiotiehanke olisi toteutunut ilman valtion apua, Satonen lisää.

Satosen mukaan valtion arvostus Tampereen kaupunkiseudun ja Pirkanmaan suotuisaa kasvu- ja kehitysuraa kohtaan konkretisoituu rahallisessa tuessa.

Matkustajia ja rahtia

Monialaisesti eteenpäin menevä Pirkanmaa tarvitsee kunnolliset lentoyhteydet.

Arto Satonen näkee, että Tampere-Pirkkalan lentoasema on saatettava ripeästi valtakunnan kakkoskentäksi heti Helsinki-Vantaan lentoaseman jälkeen.

– Tampere-Pirkkalan lentoaseman on päästävä niin matkustaja- kuin rahtiliikenteessäkin maan kakkoseksi, kansanedustaja kiteyttää.

– Lentoliikenteen tavoitteet toteutuvat, kun kentän kapasiteetista ja palveluvarustuksesta huolehditaan.

Satosen mukaan Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittämistä tukee vahvasti alueella toimiva lentäjäkoulutus.

Yksityiset hyvin mukana

Tampereen Kansi ja Areena -hanke on Arto Satosen mukaan esimerkillinen voimannäyte yksityissektorin tahdosta kehittää Pirkanmaata.

– Jo rakenteilla oleva jättihanke vahvistaa Tampereen kiinnostavuutta kansainvälisesti, kansanedustaja miettii.

– Valtio on mukana monitoimiareenan rakentamisessa, mutta päävastuussa ovat yksityiset tahot. Tämä on voimakas signaali muulle maailmalle, Satonen kirkastaa.

Uusi yliopisto haastaa

Myös Tampere3 eli Uusi Tampereen yliopisto kuvaa Arto Satosen mielestä Pirkanmaan voimakasta tahtotilaa rakentaa vahvaa tulevaisuutta.

– Luonnollisesti uusimuotoisella yliopistolla on paljon haasteita, mutta uskon sen selviytyvän hyvin synty- ja kasvukivuistaan, hän vakuuttaa.

Satosen mukaan ennakkoluuloton ja rohkea uudenlaisen yliopiston muodostaminen on avainasemassa, kun Uusi Tampereen yliopisto tähyää Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston rinnalle.

– Uusi Tampereen yliopisto saavuttaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti arvostetun aseman laadullaan ja volyymillaan, hän pohtii.

– Tampere saavuttaa otollisen aseman tutkimukselle suunnatussa rahanjaossa, Arto Satonen uskoo.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>