Uutiset

Tavoite: Tampereen seudulle ja maakuntaan lisää lähijunavuoroja jo 2020

Tavoite: Tampereen seudulle ja maakuntaan lisää lähijunavuoroja jo 2020

Pirkanmaa ja Tampereen kaupunkiseutu on hakenut mukaan Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) pilotointiin, jolla saataisiin seudulle nopeasti lisää lähijunaliikennettä jo reilun vuoden kuluttua.

Vuosina 2020-22 toteutettavaan pilottiin on esitetty seuraavia suuntia:

  1. Tampere - Tesoma - Nokia
  2. Tampere - Orivesi - Mänttä-Vilppula
  3. Tampere - Lempäälä - Akaa

Pilottien tavoitteena kasvattaa matkustajamääriä ja joukkoliikenteen osuutta eri kulkutavoista. LVM valitsee pilottiin mukaan 1-3 aluetta. Mikäli maakunta ja Tampereen kaupunkiseutu pääsee mukaan, alueen tarpeita vastaavan lähijunaliikenteen suunnittelu alkaa nopeasti vuoden loppuun mennessä. Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru uskoo vahvasti positiiviseen päätökseen:

”Suomessa EU:n asettamat päästövähennystavoitteet ovat korkealla. Niiden saavuttamiseksi kaupunkiseutujen ja valtion täytyy panostaa alueisiin, joissa liikennejärjestelmän kehittämisellä voi vähentää päästöjä nopeasti. Junaliikenteen kustannustehokas kehittäminen edellyttää paljon potentiaalisia junamatkustajia, joita Tampereen seudulla on jo hyvin olemassa. Näistä lähtökohdista uskon, että mahdollisuutemme päästä mukaan pilottiin ovat erinomaiset.”

”Tampereen kaupunkiseudulla on tehty kuntien yhteisten suunnitelmien avulla todella hyvää pohjatyötä, esimerkiksi asemien lähiympäristöön keskitetään seudun rakennesuunnitelman ja maakuntakaavan mukaisesti lähivuosina paljon työpaikkoja, rakennetaan tuhansia asuntoja ja lisätään palveluita sekä kehitetään liityntäyhteyksiä. Seudun kunnissa on vahva tahto ja hyvät edellytykset lähijunaliikenteelle. Pilotin avulla saisimme lähijunaliikenteen nopeasti vauhtiin ja positiivisen kehityksen kierteen kiihtymään entisestään.” Touru jatkaa.

Pilotin myötä Tampereen kaupunkiseutu kehittyy merkittävästi kohti eurooppalaista joukkoliikennekaupunkia. Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan mukaan lähijunaliikenteen kehittämiseen olisi hyvä hetki juuri nyt.

”Ratikkaliikenne käynnistyy 2021. Lähijunaliikenne täydentäisi joukkoliikennejärjestelmän yhä paremmin palvelevaksi kokonaisuudeksi. Juna on nopeudessa ylivertainen ja sillä on kätevä tulla vaikkapa tapahtumiin Kansiareenalle, joka valmistuu Tampereen kehittyvälle asemanseudulle.”

Nyt pilotin aikana löydetään junien aikatauluista sopivia hetkiä, kun raiteet olisivat vapaana lähijunille. Tämä on tärkeää silloin, kun vuonna 2022 rautateiden henkilöliikenne on tarkoitus avata kilpailulle alkaen Etelä-Suomen lähijunaliikenteestä.

Pilotti on mahdollista kytkeä Rauman ja Porin, Turun sekä Helsingin ja Riihimäen yhteyksien kehittämiseen. Juupajoki – Mänttä ovat tehneet omat hakemuksensa. Suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys Pirkanmaan liitosta on käynyt neuvotteluja eri suuntien edustajien kanssa.

”Pilottihankkeita on esitetty myös naapurimaakunnista ja ne ovat hyvin linkitettävissä Pirkanmaan hankekokonaisuuteen. Tämä korostaa hyvin Tampereen ja Pirkanmaan roolia tärkeänä kansallisena liikenteen terminaalina ja luo edellytyksiä alueelliselle junaliikenteelle”.

”Pilotin toteuttaminen edellyttäisi junaliikenteen operoinnin suunnittelua, jollaista alueella ei ole toistaiseksi itse toteutettu. Pilotti antaisi asiantuntijoille tärkeää kokemusta myös sitä silmällä pitäen, että maakunnasta tulisi jatkossa junaliikenteestä vastaavat joukkoliikenneviranomainen” Laakkonen-Pöntys jatkaa pilotin muista hyödyistä.

LVM:n pyytämän lausunnon ja ilmaisun kiinnostuksesta valmistelivat Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä sekä Pirkanmaan liitto yhdessä alueen kuntien kanssa.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>