Nyt vietetään hävikkiviikkoa: Pirkanmaalla Urjalan makeistukku tarttuu teemaan Pandan kanssa

Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa. teemaviikolla kerrotaan ohjeita ruokahävikin pienentämiseen kotona. Kestävää muutosta vauhdittavan valtionyhtiön Motiva Oyn mukaan Suomessa tuhlataan vuosittain 400 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa, ja tästä määrästä noin 30 % kotitalouksissa.

Esimerkiksi nelihenkiseltä perheeltä tuhlaantuu vuodessa keskimäärin 500 euroa roskiin heitettyyn ruokaan. Ruokahävikin pienentämiseksi vinkataan mm. lähtemään kauppaan vasta kun on pakko, tekemäään tiukka ja selkeä ostoslista tarvittavista tuotteista, ja ostamaan hedelmät mieluiten irtotuotteina, sillä valmispakkauksissa yksi homeinen hedelmä pilaa nopeasti vierustoverit.

Ruokahävikkiviikko on saanut myös monet yritykset pohtimaan asiaa, ja toimimaan hävikin pienentämiseksi. Pirkanmaalla Urjalan makeistukku on kehittänyt makeisvalmistaja Pandan kanssa kampanjan, jossa pääsiäisen teemasuklaita myydään nyt erityisellä, jopa 80% alennuksella. Hävikin pienentämiseen tähtäävä tempaus on hyvä esimerkki uudesta ajattelumallista, sillä tuotteissa on päiväystä paljon jäljellä. Ainoastaan pääsiäispakkaus tekee suklaasta mielikuvallisesti sesonkituotteen.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>