Viime vuosina voimakkaasti laajentunut Rinta-Joupin Autoliike Oy aloittaa joulukuussa Pirkanmaan valloittamisen

Rinta-Joupin Autoliike Oy avaa joulukuussa Ideaparkissa - millainen yritys on autokaupan 8. suurin toimija?

Tervajokelainen maankuulu Rinta-Joupin Autoliike Oy rantautuu joulukuussa Pirkanmaalle tehden uuden maakuntavaltauksen entuudestaan laajaan reviiriinsä. Toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi odottaa paljon Lempäälään Ideaparkkiin avattavalta myymälältä, jonka toiminta alkaa noin kymmenen ammattilaisen voimin. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Tervajokelainen maankuulu Rinta-Joupin Autoliike Oy rantautuu joulukuussa Pirkanmaalle tehden uuden maakuntavaltauksen entuudestaan laajaan reviiriinsä. Toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi odottaa paljon Lempäälään Ideaparkkiin avattavalta myymälältä, jonka toiminta alkaa noin kymmenen ammattilaisen voimin. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Autojen vähittäiskaupan kahdeksanneksi suurin toimija Suomessa, tervajokelainen Rinta-Joupin Autoliike Oy, rynnistää nyt Pirkanmaan markkinoille. Liki 70-vuotias perheyritys avaa joulukuun alussa 23. myymälänsä Lempäälän Ideaparkissa. Toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi odottaa innokkaasti kokemuksia omasta ensimmäisestä kauppakeskuksessa olevasta toimipaikasta sekä Suomen toiseksi voimakkaimmin kasvavasta maakunnasta.

Autojen vähittäiskaupan liikevaihto oli Suomessa viime vuonna noin 6,5 miljardia euroa. Vuonna 2018 maassamme oli 109 autokauppaa ja niillä 352 toimipaikkaa. Tervajokelainen perheyritys Rinta-Joupin Autoliike Oy on liikevaihtomittarilla alansa kahdeksanneksi suurin toimija.

Kasvu- ja laajennusnälkäinen yritys tekee joulukuussa uuden aluevaltauksen. Se haastaa asukasmäärältään maamme toiseksi suurimman maakunnan automarkkinat.

Rinta-Joupin Autoliike Oy on levittäytynyt kotimaakuntansa Pohjanmaan lisäksi Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalle sekä Lappiin, Keski-Suomeen, Pohjois-Karjalaan, Etelä-Savoon, Kymenlaaksoon, Satakuntaan, Varsinais-Suomeen ja Uudellemaalle.

Oman siivunsa Pirkanmaan autokauppakakusta haluava Rinta-Joupin Autoliike Oy sijoittuu Ideaparkkiin Lempäälässä. Tämä on yrityksen ensimmäinen myymälä, joka toimii kauppakeskuksessa. Ideaparkin avauduttua tervajokelaisyrityksellä on yhteensä 23 toimipaikkaa.

Toimitusjohtaja Ari Rinta-Joupin mukaan heille tarjotaan koko ajan uusia liikepaikkoja.

– Jos paikka on kiinnostava, tutkimme asian. Vaa'assa painavat asiakasvirrat, vuokrataso sekä mahdollisuus saada ammattitaitoista henkilökuntaa.

– Meitä on pyydetty mukaan Ideaparkkiin aikaisemminkin. Nyt aika ja paikka kohtasivat kriteerimme. Käsityksemme mukaan Ideaparkissa olevat liikkeet ovat pärjänneet kokonaismarkkinoihin nähden hyvin.

Ari Rinta-Jouppi uskoo autoliikkeensä keräävän oman osansa kauppakeskuksen nykyisestä asiakasvirrasta. Toki "koko kansan autokaupan" brändin seitsemän vuosikymmen aikana lunastanut pohjalaisjätti uskoo vetävänsä Lempäälään myös uusia asiakkaita.

– Meillä on koko ajan tarjolla noin 3 500 autovaihtoehtoa. Se on aika voimakas magneetti. Lähdemme täydellä tarmollamme uusiin myönteisiin haasteisiin.

Rinta-Joupin Autoliike Oy työllistää 460 henkilöä. Tänä vuonna yhtiö ennustaa tekevänsä 365 miljoonan euron liikevaihdon.

– Jotkut toimialalla, etenkin pääkaupunkiseudulla, ovat valittaneet automekaanikoiden puutetta. Meillä on hyvä tilanne. Saamme kaikkien tarvitsemiemme alojen kovia ammattilaisia.

"Myymme liikkumista"

Ari Rinta-Jouppi viskaa kintaalla puheita, joiden mukaan autobisnes olisi auringonlaskun ala pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa.

– Autokauppa ei lopu. Autoille on tarve nyt ja tulevaisuudessa.

Toisen polven autokauppias muistuttaa myyvänsä liikkumista.

Rinta-Jouppi korostaa autokaupan muuttuneen niinkin, että suuri osa käytetyistä autoista myydään osamaksulla.

– Tällaisen autorahoituksen vahvuutena on se, että asiakas voi halutessaan vaihtaa myös uudempaan ja turvallisempaan autoon kuukausierän säilyessä samankokoisena.

Rinta-Joupin mukaan Suomessa on vaikea pärjätä ilman autoa. Näin on jopa pääkaupunkiseudulla, vaikka toisin väitetäänkin. Tarve syntyy tavallisesti kodin ja työpaikan välisen matkan jouhevasta taittamisesta.

– On muistettava, että koko autokaupasta käytettyjen autojen markkina on moninkertaisesti isompi kuin uusien autojen. Autokauppiaan vinkkelistä molemmat ovat tärkeitä ja mielenkiintoisia.

Liudentamalla eroon autoverosta

Autoveron kehityksen vaikea ennakoitavuus on ruokkinut epävarmuutta jo pitkän aikaa kuluttajien keskuudessa.

Ari Rinta-Jouppi sanoo konkariautokauppiaan kokemuksella, ettei autoverosta kertarysäyksellä luopuminen ole Suomen oloissa realistista.

– Autoveron poistamisessa on edettävä liudentamalla samalla tavalla kuin jo aiemmin on toimittu. Ehkäpä portaat alaspäin voisivat vain olla hiukan isompia.

– Autoveron kohtalo on muodostunut poliittisesta yhteisymmärryksestä huolimatta ikuisuuskysymykseksi hyvinvointiyhteiskunnassamme. Tarvitsemme maltillisen ratkaisun jo siitä syystä, että autoverolla valtion kirstuun kerättävät tulot on korvattava tavalla tai toisella, Rinta-Jouppi miettii.

Autokauppias muistuttaa autoveron kaltaisen asian olevan helppo aihe poliittisten irtopisteiden keräämisessä.

– Monesti puheet ovat vain omiaan hämmentämään tilannetta.

Ala reagoi trendeihin

Ilmastotalkoot haastavat suuresti koko autoalaa.

Niin uusia kuin käytettyjä autoja myyvän, huoltavan ja korjaavan Rinta-Joupin Autoliike Oy:n toimitusjohtaja sanoo koko autoalan ottaneen vakavasti vaateet päästöjen vähentämisestä ja hiilijalanjäljen pienentämisestä.

Ari Rinta-Jouppi pitää oikeina autoveroratkaisuja, jotka suosivat vähäpäästöisiä autoja.

Jalat maassa olevana Rinta-Jouppi ei usko siihen, että maa täyttyisi Tesloilla. Suomella ei kerta kaikkiaan ole taloudellisia mahdollisuuksia vaikkapa Norjan valtion käyttämien kannustimien kopiointiin.

– Sähköautosta ei tule maassamme kansanautoa vielä pitkään aikaan!

– Tavallisella polttoainemoottorilla toimiva autokin on hyvin kehitettynä vähäpäästöinen. Samoin hybridiautot.

Rinta-Jouppi haluaa tiukasti pitää autokeskustelun kiinni arkitodellisuudessa. Hänen mukaansa Suomen kaltaisessa maassa on yhtä monta erilaista auton käyttötarvetta kuin on autoilevia kansalaisiakin.

– Jotkut vetävät auton perässä matkailuvaunua, toiset erikokoisia peräkärryjä. Työssään autoa käyttävät saattavat joutua ajamaan pitkiäkin matkoja tiukalla aikataululla.

Turvallisuus kohentunut merkittävästi

Vuosikymmenet automaailmassa ovat opettaneet Ari Rinta-Joupin muistamaan, että suomalainen kuluttaja lähestyy autoasiaa hyvin inhimillisesti tunteiden kautta.

– Esimerkiksi auton väri voi olla sykähdyttävä tekijä. Samoin vaikkapa silmää miellyttävä kaunis korimalli saattaa johtaa myönteiseen ostopäätökseen.

– Pitkään samalla tutulla autolla ajellut saattaa kyllästyä ajokkiinsa ja haluta vaihtelua tehden kaupat uudesta merkistä tai mallista.

Rinta-Jouppi teroittaa, että autojen valmistajat kehittävät koko alan tuotteitaan. Harppaukset tekniikassa ja turvallisuusratkaisuissa ovat suorastaan mullistavia.

– Katselin hiljan videota, jossa näytettiin Toyota Yarisin kolarointi hirven kanssa. Suurikokoiselle kruunupäälle kävi huonosti, mutta pienen henkilöauton kuljettaja selvisi säikähdyksellä. Tämä kuvastaa hyvin onnistumista nimenomaan turvallisuuden kohentamisessa.

Rinta-Jouppi kiteyttää, mitä uudempi auto on, sitä turvallisempi se myös on.

– Suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla. Meillä vallitsee ihmeellinen epäsuhta: yhdessä maailman vauraimmista ja onnellisimmista maista ihmiset liikkuvat Euroopan iäkkäimmillä autoilla.

– Hullunkurista on sekin, että perheen nuorimmalle annetaan tavallisesti huonoin auto. Kokemusta vasta kerryttävän kuskin pitäisi ehdottomasti saada alleen turvallinen menopeli. Toivottavasti laki muun muassa kevytautoista saadaan pian voimaan ja nuorille näin turvallisemmat oikeat autot mopoautojen tilalle.

MATTI PULKKINEN

- Suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla. Meillä vallitsee ihmeellinen epäsuhta: yhdessä maailman vauraimmista ka onnellisimmista maista ihmiset liikkuvat Euroopan iäkkäimmillä autoilla, liki 70-vuotiaan Rinta-Joupin Autoliike Oy:n toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi sanoo. (Kuva: Matti Pulkkinen)

- Suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla. Meillä vallitsee ihmeellinen epäsuhta: yhdessä maailman vauraimmista ka onnellisimmista maista ihmiset liikkuvat Euroopan iäkkäimmillä autoilla, liki 70-vuotiaan Rinta-Joupin Autoliike Oy:n toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi sanoo. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>