Uutiset

Joka seitsemäs pelännyt nukahtavansa rattiin viimeisen vuoden aikana

Joka seitsemäs pelännyt nukahtavansa rattiin viimeisen vuoden aikana

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan noin joka seitsemäs (14%) suomalainen kuljettaja on viimeisen vuoden aikana autoillut niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtavansa rattiin. Kuusi prosenttia vastaajista myönsi jopa torkahtaneensa joskus rattiin ainakin sekunniksi viimeisen vuoden aikana.

Liikenneturvasta muistutetaan, että väsymys vaikuttaa kuljettajaan hyvin samaan tapaan kuin alkoholi: ajokyky heikentyy, reagointi hidastuu ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaintojen ja ratkaisujen tekoon.

Kun kokee olevansa liian väsynyt rattiin, on ajo keskeytettävä tai vähintään tauotettava. Lähes joka kymmenes (8 %) kyselyyn vastannut kertoikin viimeisen vuoden aikana autoilleensa niin väsyneenä, että oli keskeyttänyt ajon. Joka kolmas vastaaja (33 %) puolestaan ilmoitti hiljentäneensä usein nopeuttaan nopeusrajoitusta alemmaksi parantaakseen turvallisuutta väsyneenä autoillessaan.

Väsyneenä ajaneet raportoivat kyselyssä useista keinoista virkistäytyäkseen. Ikkunan avaaminen tai ilmastoinnin viileämmälle laittaminen (49 % vastaajista), hetkeksi pysähtyminen ja jaloittelu (48 %), radion tai musiikin kuuntelu (47 %) sekä kahvin tai energiajuoman juominen (40 %) olivat suosituimmat keinot. Lähes joka viides (18 %) kertoi pysähtyneensä sopivaan paikkaan ja ottaneensa nokoset autossa.

Väsymystä selittäviä tekijöitä on monia, mutta kyselyssä nousi kaksi ylitse muiden. Lähes joka neljäs (23 %) väsyneenä ajanut autoilija raportoi sen johtuvan useimmin työstä ja yhtä moni siitä, että joutuu ajamaan pitkiä matkoja.

Vinkit väsymyksen välttämiseen ratissa:

  • Nuku edellisenä yönä kunnon yöunet, vähintään 6 tuntia tai mieluummin enemmän.
  • Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
  • Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
  • Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  • Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
  • Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
  • Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.
Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>