Uutiset

Tampereen Ratikan sähköjärjestelmien kuormitustestit sujuivat suunnitellusti – 84,4 tonnin maksimipainolla todennettiin, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

today13.7.2020

share close

Kuva: Pasi Tiitola, Tampereen Raitiotie Oy[/caption]

Tampereen Ratikan sähköjärjestelmien kuormitustestit ovat sujuneet suunnitellusti, tiedottaa Tampereen Raitiotie Oy. Sähköjärjestelmien testeissä vaunua kuormitettiin lisäpainoilla siten, että se vastasi vaunun enimmäismatkustajamäärää. Tällä 84,4 tonnin maksimipainolla todennettiin, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

Alkaneella viikolla koeajoja jatketaan jälleen Hervannan valtaväylällä, jossa ratainfran ja vaunun ominaisuuksia testataan myös huippunopeuksilla eli 70 kilometrin tuntivauhdissa.

Viikon 29 jälkeen testejä jatketaan varikolla ja aloitetaan myös vaunulle tehtävät tyyppikokeet, joiden pohjalta päivitetään protovaunuun tehdyt muutokset Tampereen seuraaviin Ratikoihin. Seuraavan kerran vaunu nähdään katuverkolla viikolla 32.

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka on ollut koeajojen aikana suosittu nähtävyys ja sitä on valokuvattu ahkerasti. Tampereen Raitiotiellä toivotaan, että ihmiset muistavat toimia liikenteessä vastuullisesti eivätkä aiheuta valokuvatessaan vaaratilanteita muulle liikenteelle. Liikuttaessa radan, varikon ja raitiotiehen välittömästi kuuluvien rakenteiden ja laitteiden lähistöllä on oltava tarkkaavainen.

– Haluamme varmistaa sekä kaikkien koeajoja tekevien että niitä seuraavien turvallisuuden. Rata-alue ei ole kulku- tai oleskelupaikka, sillä Ratikka ei voi väistää radalla kulkijoita. Nyt on hyvä hetki ottaa raitiotien liikennesäännöt haltuun ja totutella Ratikkakaupungissa liikkumiseen, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö painottaa.

Uuden Tieliikennelain myötä punaiset valot palavat raitiovaunuvaloissa nyt yhtäjaksoisesti merkkinä siitä, että raitiovaunu kulkee risteyksestä läpi. Aiemmin punaiset valot vilkkuivat. Raitiovaunuvalot toimivat siis siten, että vilkkuvan keltaisen aikana pitää noudattaa erittäin suurta tarkkaavaisuutta ja kiinteää keltaista ei saa enää ohittaa, sillä Ratikka on jo lähellä. Kiinteiden punaisten valojen palaessa risteykseen ei enää missään tapauksessa saa ajaa.

Kirjoittaja: Kaisu Lämsä

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%