Uutiset

Tampereen Ratikan sähköjärjestelmien kuormitustestit sujuivat suunnitellusti - 84,4 tonnin maksimipainolla todennettiin, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

Tampereen Ratikan sähköjärjestelmien kuormitustestit sujuivat suunnitellusti - 84,4 tonnin maksimipainolla todennettiin, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

Kuva: Pasi Tiitola, Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikan sähköjärjestelmien kuormitustestit ovat sujuneet suunnitellusti, tiedottaa Tampereen Raitiotie Oy. Sähköjärjestelmien testeissä vaunua kuormitettiin lisäpainoilla siten, että se vastasi vaunun enimmäismatkustajamäärää. Tällä 84,4 tonnin maksimipainolla todennettiin, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

Alkaneella viikolla koeajoja jatketaan jälleen Hervannan valtaväylällä, jossa ratainfran ja vaunun ominaisuuksia testataan myös huippunopeuksilla eli 70 kilometrin tuntivauhdissa.

Viikon 29 jälkeen testejä jatketaan varikolla ja aloitetaan myös vaunulle tehtävät tyyppikokeet, joiden pohjalta päivitetään protovaunuun tehdyt muutokset Tampereen seuraaviin Ratikoihin. Seuraavan kerran vaunu nähdään katuverkolla viikolla 32.

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka on ollut koeajojen aikana suosittu nähtävyys ja sitä on valokuvattu ahkerasti. Tampereen Raitiotiellä toivotaan, että ihmiset muistavat toimia liikenteessä vastuullisesti eivätkä aiheuta valokuvatessaan vaaratilanteita muulle liikenteelle. Liikuttaessa radan, varikon ja raitiotiehen välittömästi kuuluvien rakenteiden ja laitteiden lähistöllä on oltava tarkkaavainen.

- Haluamme varmistaa sekä kaikkien koeajoja tekevien että niitä seuraavien turvallisuuden. Rata-alue ei ole kulku- tai oleskelupaikka, sillä Ratikka ei voi väistää radalla kulkijoita. Nyt on hyvä hetki ottaa raitiotien liikennesäännöt haltuun ja totutella Ratikkakaupungissa liikkumiseen, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö painottaa.

Uuden Tieliikennelain myötä punaiset valot palavat raitiovaunuvaloissa nyt yhtäjaksoisesti merkkinä siitä, että raitiovaunu kulkee risteyksestä läpi. Aiemmin punaiset valot vilkkuivat. Raitiovaunuvalot toimivat siis siten, että vilkkuvan keltaisen aikana pitää noudattaa erittäin suurta tarkkaavaisuutta ja kiinteää keltaista ei saa enää ohittaa, sillä Ratikka on jo lähellä. Kiinteiden punaisten valojen palaessa risteykseen ei enää missään tapauksessa saa ajaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>