Pirkanmaa

Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja: "Liikenne- ja tieasiat inspiroivat yhä paljon kansalaisia"

Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja: "Liikenne- ja tieasiat inspiroivat yhä paljon kansalaisia"

Valkeakoskelainen Pauli Kiuru (kok.) johtaa tämän vuoden ajan Pirkanmaan kansanedustajien neuvottelukuntaa. Hänen mielestään pirkanmaalaiset kansanedustajat toimivat kiitettävästi yhdessä. Hallitus-oppositioasetelmat vaikuttavat tiettyihin asioihin, mikä on luonnollista. (Kuva: Eduskunta)
Valkeakoskelainen Pauli Kiuru (kok.) johtaa tämän vuoden ajan Pirkanmaan kansanedustajien neuvottelukuntaa. Hänen mielestään pirkanmaalaiset kansanedustajat toimivat kiitettävästi yhdessä. Hallitus-oppositioasetelmat vaikuttavat tiettyihin asioihin, mikä on luonnollista. (Kuva: Eduskunta)

19 pirkanmaalaisen kansanedustajan muodostama neuvottelukunta kokoontuu säännöllisesti. Seitsemästä eri puolueesta olevilla parlamentaarikoilla on keskenään tiivis yhteydenpito. Pirkanmaan maakunnan paras on jokaisen tästä vaalipiiristä Arkadianmäelle nousseen tahtotila. Puheenjohtaja Pauli Kiuru (kok.) sanoo, että kasvava ja kehittyvä maakunta tarjoaa pääsääntöisesti myönteisiä haasteita.

Pirkanmaalaiset kansanedustajat muodostavat neuvottelukunnan, jonka toiminta on kiitettävän vireää. Tänä vuonna puheenjohtajana toimii valkeakoskelainen parlamentaarikko Pauli Kiuru (kok.), jonka mukaan Pirkanmaa-kärki on jokaiselle edustajalle kristallinkirkas. 23 kunnasta muodostuvan vaalipiirin arkitodellisuus on läsnä jokapäiväisessä elämässä, sillä alueen eri puolilta valitut kansanedustajat ovat reviireidensä todellisia asiantuntijoita.

Kasvava ja kehittyvä maakunta tarjoaa pirkanmaalaisille kansanedustajille myönteiset eväät ja lähtökohdat. Parlamentaarikkojen käsissä on pääsääntöisesti myönteisiä asioita. Juuri tällä hetkellä erityistä iloa tuottaa Tampereen yliopisto, joka on tämän kevään yhteishaussa ensimmäistä kertaa hakijamäärältään, 32 281, Suomen suosituin yliopisto. Kiuru uskoo, että Tampereen seudulle opiskelemaan tulevat nuoret haluavat suurella todennäköisyydellä jäädä valmistuttuaankin kaupunkiseudulle.

– Tampereen seutu on tutkitusti hyvin arvostettu ja tavoiteltu myös asuin- ja yrittämispaikkana. Vetovoima sataa koko Pirkanmaan laariin, Kiuru on vakuuttunut.

Kiuru kiittää ja kehuu pirkanmaalaisten jo valtakunnallisestikin noteerattuja yhteistyötaitoja.

– Pirkanmaan eri toimijoiden verkostot ovat tiiviit ja toimivat. Maakunnan sisällä vallitsee vahva luottamus, jonka varaan on kestävää rakentaa uutta, Kiuru hehkuttaa.

Kiuru antaa kymmenen pistettä ja papukaijan merkin Pirkanmaan liitolle, joka on uskottavalla työllään lunastanut laajan arvostuksen.

– Maakuntaliitto valmistelee näkemyksellisiä ja perusteltuja asioita. Liitto on tehnyt loistavaa jälkeä ehdotuksina esimerkiksi hallitusohjelman puolivälitarkasteluun ja valtion ensi vuoden talousarvioon. Budjettitavoitteita ovat muun muassa Tampereen henkilöratapiha, Valtatie 9 välillä Tampere-Orivesi, Helsinki-Tampere-ratayhteys sekä toimivat tietoliikenneyhteydet. Lisäksi on tarkasti harkittuja ehdotuksia osaamisen turvaamiseksi teollisuudessa ja vihreän siirtymän etenemisessä, Kiuru listaa.

Asunto-, ilmasto- ja liikennepoliittisia hyötyjä

Suomi-rata on visio maamme henkilö- ja tavaraliikenteen pääradan tulevaisuudesta. Pauli Kiuru nostaa sen malliesimerkiksi eri vaalipiirien (maakuntien) välisestä rakentavasta yhteistyöstä.

– Hanke vastaa toteutuessaan moniin aikamme suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Sen vaikutukset ovat asunto-, ilmasto- sekä liikennepoliittisia, Kiuru luettelee.

Kiuru muistuttaa, että pääkaupunkiseutu ja Tampereen kaupunkiseutu muodostavat jo nykyoloissa tietynlaisen työssäkäyntialueen.

– Helsingin ja Lahden välinen rata on todistanut, että noin tunnin junamatka on luonteva. Lahden seudulla asuvat käyvät junalla töissä pääkaupunkiseudulla. Yli tunnin junamatka muuttaa ihmisten käyttäytymistä.

– Tampere ympäristöineen on vetovoimainen asuinseutu. Tänne asettuvat voivat työskennellä Pirkanmaalla tai Uudellamaalla.

Kiurun mielestä asuinpaikkavaihtojen monipuolisella tarjonnalla voidaan vaikuttaa konkreettisesti maamme työllisyysasteeseen. Nykyisen hallituksen 75 prosentin työllisyystavoite on koronapandemian johdosta karannut käsistä, mutta haaste ei katoa minnekään tulevaisuudessakaan.

– Hyvinvointivaltiomme ylläpitäminen edellyttää valtion talouden tasapainottamista, Kiuru kiteyttää.

Yhteisrintamalla tuloksiin

Vaalipiirin kansanedustajat kokosivat viime vaalikauden lopussa esimerkillisesti voimansa turvatakseen Tampereen Työväen Teatterin valtakunnallisen erityisaseman ja siihen kuuluvan valtionavun. Pauli Kiuru korostaa, että Tampere on hankkinut itselleen teatterin pääkaupunki -tittelin, ja taidemuoto on merkittävä työllistäjä ja matkailualan vetovoimatekijä.

Kiuru muistuttaa, että toimivassa demokratiassa on hallituspuolueet ja oppositiopuolueet.

– Jokainen ymmärtää, että on asioita, jotka kuuluvat hallitus-oppositio-asetelmaan, ja niiden kanssa eletään säällisellä tavalla, Kiuru lisää.

Kiurun mukaan pirkanmaalaisilla kansanedustajilla on vakaa yksiymmärrys tällä hetkellä muun muassa pääradan kehittämisestä. Katseet ovat Tampereen henkilöratapihan investoinnissa, Pasila-Riihimäen 2. vaiheen ja pääradan peruskorjauksensuunniteltua nopeammassa loppuunsaattamisessa sekä junien kulunvalvonnan uudistamiseen liittyvässä Digi-radan investoinnissa.

Viime viikkojen aikana julkisuudessa on ollut tekonivelsairaala Coxan, Tays Sydänsairaalan sekä Fimlabin tulevaisuus. Niiden ylle epävakaita pilviä on nostattanut hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus. Kiuru kertoo, että aitoon ja vakavaan uhkaan ovat reagoineet erityisesti pirkanmaalaiset kansanedustajat – myös pääministeri Sanna Marin (sd.). Näiden palveluja käytetään merkittävästi myös muista maakunnista.

Kiuru muistuttaa, etteivät tiestöön liittyvät polttavat tarpeet katoa hetkessä, eivätkä tieverkostoinvestoinnit tule milloinkaan valmiiksi.

– Nimenomaan kansanedustajana tiedän ja tunnen luissani, että liikenne herättää kansalaisissa suuria tunteita. Tieverkoston kunto, nopeusrajoitukset ja polttoaineiden hinnat ovat kestoaiheita. Pirkanmaa on kasvumaakunta, ja Pirkanmaan kautta liikutaan muihin maakuntiin, joten niin pääväylät kuin alemman tason tiet ovat tarkan suurennuslasin alla, Kiuru lisää.

Kiuru nostaa tikun kärkeen myös Tampere-Pirkkala-lentoaseman tulevaisuuden.

– Se on ensinnäkin korvaamaton symboli, että merkittävästä sisämaakaupungista ja maakunnasta on toimivat yhteydet ulkomaille. Roolit ovat selvät niin matkailun kuin elinkeinoelämän tarpeista tarkasteltuina.

– Suomi tarvitsee modernin ja toimintavarman kakkoslentoaseman Helsinki-Vantaan-pääaseman lisäksi. Suomen suuruisessa maassa on oltava jo huoltovarmuuslähtökohdista tarkasteltuna takuuvarma ja toimintakykyinen varakenttä.

– Tampere-Pirkkalalla on lisäksi tärkeä tehtävä lentäjäkoulutuksen ja sotilasilmailun johdosta, Kiuru listaa.

Kiuru teroittaa, että kaikkien Pirkanmaan toimijoiden on oltava hereillä ja valppaina lentoaseman suhteen.

– Jonkin asian arvo ymmärretään vasta sitten, kun sen on menettänyt. Siksi oikea-aikainen toiminta on ratkaisevan tärkeää.

Lukemalla tuiki tärkeää tietoa

Millä tavalla kansanedustajien olisi hyvä pitää huolta ammattitaidostaan? Pauli Kiuru vastaa haasteeseen muun muassa lukemalla ahkerasti kirjoja ja verkkosisältöjä.

– Lainsäätäjänä, kansanedustajana on oltava perillä laajasti eri asioista. Kukaan ei voi hallita kaikkea. Kansanedustajan työssä on se hyvä puoli, että eduskunnassa on saatavilla kiitettävästi tietoa. Eduskunnan kirjasto tietopalveluineen on valtava tiedonlähde. Oma eduskuntaryhmä on avainasemassa eri asiantuntijoineen. Myös kollegat ovat auliita avittajia, Kiuru kiittää.

Kiuru arvostaa keskusteluja eri tahojen kanssa.

MATTI PULKKINEN

Lue lisää aiheesta:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>