Pirkanmaa

Auto-, konttorikone-, vaate-, vakuutus- ja pankkialalla kannuksensa hankkinut Jani Koivunen johtaa nyt Nordeaa Pirkanmaalla

Auto-, konttorikone-, vaate-, vakuutus- ja pankkialalla kannuksensa hankkinut Jani Koivunen johtaa nyt Nordeaa Pirkanmaalla

Nordean Tampere-pirkanmaan toimipaikanjohtajana on nyt kainuulaissyntyinen Jani Koivunen, 44. Hänen mukaansa pankkiala jatkaa digitalisoitumistaan, jossa Nordea on edelläkävijä. Pirkanmaata Koivunen pitää monien mahdollisuuksien maakuntana, jossa pankkitoiminnalle on valtaisat mahdollisuudet. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Nordean Tampere-Pirkanmaan toimipaikanjohtajana on nyt kainuulaissyntyinen Jani Koivunen, 44. Hänen mukaansa pankkiala jatkaa digitalisoitumistaan, jossa Nordea on edelläkävijä. Pirkanmaata Koivunen pitää monien mahdollisuuksien maakuntana, jossa pankkitoiminnalle on valtaisat kasvu- ja kehitysmahdollisuudet. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Pirkanmaasta vastaava Nordean Tampereen-toimipaikanjohtaja Jani Koivunen, 44, sanoo, että pankki säilyttää paalupaikkansa markkinajohtajana, kun pankin saavutettavuus ja sen palveluiden saatavuus ovat kunnossa. Koivunen nostaa älypuhelimen naamansa eteen, tunnistautuu kasvoillansa pankkiohjelmaan ja demonstroi erilaisten palveluiden kätevän hoitamisen. Hän kääntää keskustelumme rahoitustoimialan tulevaisuuteen. Virtuaalipankit ja -valuutat toteutuvat. Suosituin maksuväline voi vielä yllättää meidät 2020-luvun ihmiset.

Nordean Pirkanmaan aluejohtaja eli Tampereen-toimipaikanjohtaja Jani Koivunen aikoo tutustua kasvumaakuntaan ripeästi. Hänen perehtymistään edesauttaa pohjatuntemus, jonka hän hankki jo toimiessaan vuosina 2016-2018 Nordean yrityskonttorin johtajana Tampereella.

Koivusen työpaikka on nyt Tampereella Technopoliksessa, jonne Nordea asettui menneenä keväänä. Koivusen 5-henkinen perhe asettui asumaan puolestaan Kangasalle, Tampereen kaupunkiseudun kasvukaupunkiin. Urheiluorientoitunut mies seuraa tarkasti jälkikasvunsa jalkapallo-, uinti- ja tanssiharrastuksia, joihin uudella asuinpaikkakunnalla on erinomaiset mahdollisuudet. Koivusen mielestä lasten harrastukset ovat merkittäviä ikkunoita ympäröivään yhteiskuntaan.

Jani Koivunen on syntyisin Kajaanista Kainuusta. Kajaanin ammattikorkeakoulusta tradenomiksi vuonna 2001 valmistunut Koivunen toimii aktiivisesti alumnina suuresti arvostamalleen opinahjolle. Hänen mielestänsä alumnitoiminta kannustaa opiskelijoita innostumaan, haaveilemaan ja tekemään rohkeita ratkaisuja.

Runsaan 530 000 asukkaan Pirkanmaa on Suomi pienoiskoossa. Juuri maakunnan monipuolisuus veti Koivusta puoleensa. Hän siirtyi Pirkanmaalle Pohjois-Karjalasta Joensuun-toimipaikanjohtajan postista. Koivunen on vakuuttunut siitä, että Nordea menestyy jatkossakin hyvin Pirkanmaalla 250 ammattilaisensa voimin.

– Haluan aidosti, että kaikki työntekijämme onnistuvat tehtävissään. Pidän keskeisenä tehtävänäni työntekijöidemme motivointia ja tsemppaamista. En voi synnyttää kenenkään toisen puolesta motivaatiota, mutta pystyn ruokkimaan sitä. Pidän välttämättömänä, että esihenkilönä tunnen kaikki työntekijät ja tiedän miten he voivat. Rohkaisen ihmisiä avoimuuteen ja oikea-aikaiseen keskusteluun. Minusta meidän jokaisen kuuluu hymyillä työpaikallamme, sillä hymyllä on suuri merkitys työkavereille ja asiakkaille, Koivunen sanoo.

Monipuolinen kokemus avaa toimintaympäristöä

Jani Koivunen sanoo, että hänen jokainen työpaikkansa on antanut paljon tietotaitoa. Hänen mielestään jokaisen uuden työntekijän on perusteltua kysyä itseltään, ”mitä työpaikka sai, kun minä astuin remmiin eli mitä juuri minä tuon mukanani tähän työyhteisöön”.

Koivunen haaveili lukiolaisena ja sittemmin ylioppilaana liikunnanopettajan ammatista. Häntä vetivät voimakkaasti puoleen opinnot Jyväskylän yliopistossa, mutta sen ukset pysyivät kiinni. Liikkuminen ja urheileminen ovat säilyttäneet silti vahvan aseman miehen elämässä. Esimerkiksi Joensuun-vuosinaan hän omistautui JIPPO-juniorit ry:n toimintaan.

Tradenomi-opiskelijana Koivunen myi itsensä kesätyöläiseksi legendaariseen Nopan Autoon Kajaanissa. Hän sai autosihteerin postin.

– Olin varmasti tuolloin kaikkien aikojen ensimmäinen mies autosihteerinä. Pärjäsin työssäni, koska olin energinen ja hymyileväinen. Vastuullanihan olivat muun muassa asiakkaiden rahat. Ensimmäinen isompi työkokemukseni olikin hyvin ratkaiseva tulevaa uraani silmällä pitäen.

Tradenomi-oppilaana Koivunen kolkutteli toivorikkaana silloisen Merita-pankin ovea, mutta hän ei päässyt sillä erää näyttämään taitojaan. Nuorukainen tempaisi toisen kortin ja pyrki silloiseen Tapiola-ryhmään eli nykyiseen LähiTapiolaan. Siellä hän aloitti työharjoittelussa, ja hän huomasi pian ammattikorkeakoulun jo antamilla taidoilla saavansa asiakkaat ostamaan.

Valmistuttuaan tradenomiksi Koivunen avasi kiintoisan näkymän työelämään 2000-luvun alkupuolella. Canon Oy pestasi hänet myyntineuvottelijakseen Kainuun alueelle. Koivunen arvostaa Canonia sen mitä parhaimman myyntiorganisaation ja yhtiön omaksuman valmentamiskulttuurin johdosta.

Canon-maailma vaihtui LähiTapiola-ryhmään vuonna 2002. Koivunen oli myyntineuvottelijana, paikallispäällikkönä, markkinointipäällikkönä, yhteysjohtajana sekä paikallisjohtajana. Vakuutusmaailmassa hän työskenteli Kajaanissa, Tampereella sekä pääkaupunkiseudulla. LähiTapiola Pankki Oyj:stäkin Koivunen hankki kokemuksia ollen yksikönjohtajana Kainuu-Koillismaa-alueella.

Koivunen janosi vaatealan yrittäjäksi. Missio jäi häneltä toteuttamatta, sillä samaan aikaan KappAhl etsi aluepäällikköä. Koivunen sai paikan, ja hän pääsi toteuttamaan itseänsä unelmoimallaan vaatealalla. Hän nautti työstään kovasti, vaikka se oli varsin liikkuvaista.

Auto-, vakuutus-, konttorikone- ja vaatebisneksen jälkeen Koivunen siirtyi pankkialalle. Yksi puhelinsoitto Nordeasta houkutti miehen pankkiuralle, jota on kestänyt runsaat seitsemän viime vuotta. Koivusen ensimmäinen tehtävä oli Nordean Kainuun-Koillismaan yrityskonttorin johtaminen. Hän eteni pian samaan työhön Tampereelle Pirkanmaalle. Ura urkeni Pohjois-Karjalan ja Itä-Savon alueiden henkilöliiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi. Nyt Koivunen on vastaavassa tehtävässä Tampereen-toimipaikanjohtajana.

– Pohjoismaisena finanssikonsernina Nordea pystyy parhaiten opettamaan pankkibisneksen. Minulla ei ole ollut urasuunnitelmaa, vaan minulle on avautunut uudenlaisia mahdollisuuksia. ”Yes, minä olen onnistunut!” -elämykset ovat palkitsevia, Koivunen kertoo.

– Omalta osaltani teen Nordeasta niin hyvää, että mahdollisimman monen ihmisen unelma löytyy pankistamme ja sen toiminnan avulla.

Koivunen pitää suomalaisittain merkittävänä asiana sitä, että Nordean johtoryhmässä on tanskalaisen toimitusjohtajan rinnalla kaksi suomalaista. He ovat Nina Arkilahti ja Sara Mella.

Kolmen lapsen isänä Koivusen sydän sykkii maamme nuorisolle. Hän ohjeistaa niin kotonaan, harrastuksissa kuin alumnina ja työssään elämäänsä itsenäistyviä nuoria haaveilemaan, innostumaan, olemaan ahkeria ja nöyriä sekä positiivisia, rohkeita ja oma itsensä.

– Usko tulevaan. Nauti!

”Kaikki halutaan kännykkään”

Pankit ovat kehitys- ja uudistustoimissaan joidenkin asiakkaiden ristitulessa, ”saako sieltä pankista edes omia rahojaan ilman ajanvarausta” ja ”mistä löydän lähimmän perinteisen konttorin”.

Jani Koivunen johdattelee keskustelun isoon kuvaan ja pankin monikanavaiseen palvelumoodiin.

– Muiden muassa 30-vuotiaat ovat eläneet koko ikänsä kännyköiden aikaa. Nämä ja uudet ikäryhmät, kokonaiset sukupolvet haluavat kaikki asiansa samaan luuriin. Nordean 24/7-palvelu on alansa laajin koko valtakunnassa. Yhteiskunnassa kaikki digitalisoituu, kuten Kelan ja verottajan palvelut. Uuden tekniikan vallattua alaa esimerkiksi pankkiryöstöt ovat jääneet historiaan. Kehitys ravaa eteenpäin; esimerkiksi tunnistautuminen on edennyt jo omilla kasvoilla tapahtuvaksi.

– Pankki on tullut asiakkaiden luokse. Tämä on tapahtunut mobiilin ja tietokoneen avulla. Suuri osa asiakkaista kokee, että palveluiden saatavuus on parantunut merkittävästi. Sähköinen asuntokauppa yleistyy. Myös osakekirjat siirtyvät sähköiseen maailmaan.

Koivusen mukaan Nordea suuntaa voimakkaasti kohti nykyistä ammattimaisempaa asiakaspalvelua. Sen ytimenä on tarkka dokumentaatio asiakkaasta. Mallin vahvuutena on se, että kuka tahansa pankissa pystyy palvelemaan asiakasta kuin asiakasta, sillä heidän tilanteensa on tarkasti nähtävissä.

Koivunen korostaa, että pankin on tarjottava myös perinteisiä väyliä eli konttoreillakin on paikkansa.

Pankkialan tulevaisuus on erittäin mielenkiintoinen. Koivusta kiehtoo jo pelkkä ajatuskin virtuaalipankista, jollaisen hän uskoo olevan todellisuutta jo lähitulevaisuudessa.

– Virtuaalivaluuttakin on kiehtova asia. Entäpä kysymys, mikä on tulevaisuuden suosituin maksuväline, Koivunen pohtii.

Stressitestit vahvistavat turvallisuutta

Maailma on myllerryksessä, mutta Jani Koivusen mielestä ihmisten ei pidä passivoitua eikä vetäytyä kuoreensa.

– Teemme aina asiakkaillemme luoton myöntämisen yhteydessä stressitestin kuuden prosentin koron oletuksella, joten velallisten ei tarvitse olla korkojen noususta erityisen huolissaan.

Koivunen kannustaa ihmisiä säästämään. Niiden avulla pystyy toteuttamaan unelmia tai turvaamaan eläkepäiviä.

MATTI PULKKINEN

Lue lisää aiheesta:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>