Ruokaa läheltä

Kauppias Petri Putila kasvattaa aktiivisesti pirkanmaalaisten tuotteiden määrää valikoimissaan

Kauppias Petri Putila kasvattaa aktiivisesti pirkanmaalaisten tuotteiden määrää valikoimissaan

K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila satsaa siihen, että hänen modernissa ruokakaupassaan lähiruoka on näkyvästi esillä. Hän on aktiivisesti mukana parhaillaan käynnistyvässä Parasta Pirkanmaalta -kampanjassa, jolla nostetaan esille maakunnan omia makuja. (Kuva: Matti Pulkkinen)
K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila satsaa siihen, että hänen modernissa ruokakaupassaan lähiruoka on näkyvästi esillä. Hän on aktiivisesti mukana parhaillaan käynnistyvässä Parasta Pirkanmaalta -kampanjassa, jolla nostetaan esille maakunnan omia makuja. (Kuva: Matti Pulkkinen)

K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila pitää sydämen asianaan, että hänen kauppansa on edelläkävijä lähiruoan myyjänä. Mies on ahkera kontaktoimaan pirkanmaalaisia lähiruoan tuottajia ja valmistajia, jotta mahdollisemman monet maakunnan omat jutut löytyvät marketin valikoimista. Putila kiittelee parhaillaan lanseerattavaa Parasta Pirkanmaalta -merkkiä, jonka hän ottaa ensimmäisten kauppojen mukana käyttöön.

Kauppias Petri Putila on ollut jo vuosien ajan lähiruoan ahkera ja aktiivinen puolestapuhuja. Hän raivasi lähituotteille hyllytilaa ja näkyvyyttä jo K-Citymarket Paavolassa Lahdessa, josta hän tuli runsas vuosi sitten kauppiaaksi K-Citymarket Pirkkalaan.

Putila tietää, että Pirkanmaalla on kiitettävän paljon lähiruoan tuottajia ja valmistajia, mutta he eivät pidä itsestään tarpeeksi suurta ääntä. Kauppias etsiikin määrätietoisesti uusia ja kiinnostavia paikallisia juttuja. Hänen katseensa on sadan kilometrin säteellä Partolasta.

– Olen valmis ojentamaan auttavan käteni, jos tekijä tarvitsee jeesiä esimerkiksi tuotteen pakkaamisessa, Putila kertoo.

– Lähiruoka on minulle kauppiaana ja yrittäjänä tärkeä sydämen asia, Putila linjaa.

Putila haluaa pitää marketinsa valikoimat niin laajoina, että jokainen asiakas varmasti löytää itselleen sopivan vaihtoehdon.

– Meidän citymarketissa on noin 27 000 tuotetta, joten on välttämätöntä, että autamme asiakkaita ja paikallisia tuottajia ja valmistajia kohtaamaan toisensa. Tähän vaikutamme tehokkaimmin laittamalla tuotteet näkyville paikoille, ettei niitä tarvitse etsimällä etsiä, Putila sanoo.

Putila järjestää mielellään tapahtumia, joissa lähituottajat, -valmistajat, jalostajat ja suoramyyntitilojen emännät ja isännät esittelevät, maistattavat ja myyvät tuotteitaan. Tällainen lähiruokatapahtuma oli kesäkuussa. Mukana olleet nelisenkymmentä lähiruokatoimijaa saivat hyvin myönteisen vastaanoton. Tempaus saavutti myös asiakkaiden keskuudessa suuren suosion.

– Järjestän nyt syyskaudella vastaavanlaisen lähiruokatempauksen. Minusta meille voisi syntyä perinne, jossa tällainen tapahtuma olisi kaksi kertaa vuodessa. Kuluttajat haluavat tuottajatarinoita, ja asiakkaiden kiinnostus herää, kun he kohtaavat tuottajia livesti, Putila kertoo.

Putila pitää erittäin tervetulleena Parasta Pirkanmaalta -merkkiä, joka lanseeraaminen käynnistyy näinä päivinä.

– Olemme maakunnallisen merkin käyttöönotossa mukana heti, Putila korostaa.

Putilan mielestä Parasta Pirkanmaalta -merkkiä vastaava hanke kannattaa aloittaa maamme kaikissa muissa maakunnissa.

Kauppias Petri Putila anoo, että K-Citymarket Pirkkalan omat oluet maistuvat kaupan asiakkaille. Putila haluaa kehittää oluita edelleen. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Kauppias Petri Putila anoo, että K-Citymarket Pirkkalan omat oluet maistuvat kaupan asiakkaille. Putila haluaa kehittää oluita edelleen. (Kuva: Matti Pulkkinen)

”Toivon arvokeskustelua ruoan hinnasta”

Petri Putila iloitsee siitä, että ruoka on noussut keskustelun aiheeksi yhteiskunnassamme. Hänen mukaansa koronapandemian ja Ukrainan-sodan aiheuttamat poikkeusolot ovat tehneet näkyviksi esimerkiksi ruoan alkuperän ja kansallisen omavaraisuuden.

– Toivon, että yhteiskunnassamme käytäisiin perusteellinen keskustelu ruoan hinnasta. Meidän olisi ymmärrettävä seikka, että tuottajan on pakko saada oikeanlainen hinta työstään ja tuotteestaan, Putila miettii.

Suomen talouksissa käytetään keskimäärin 12,5 prosenttia tuloista ruokaan ja alkoholittomiin juomiin. Putila huomauttaa ruokakulujen olevan kansainvälisessä vertailussa varsin matalat suhteutettuna esimerkiksi ihmisten palkkoihin. Hän muistuttaa, että parin prosentin korotus toisi maanviljelijöille ja tuottajille merkittävän tulonparannuksen.

– Jos hinnat ovat liian halvat, meillä ei pian ole enää tuotantoa, Putila herättelee.

– Kokonaisuuden hahmottaminen on avainasemassa. Suosiessamme lähiruokaa, eurot jäävät kotimaakuntaamme. Lisäksi lähiruokien käytöllä on suora ekologinen vaikutus, edistämme kestävää kehitystä, Putila toteaa.

Putila nostaa keskusteluun perunan hinnan, joka ei hänen mielestään vastaa perunan todellista arvoa. Hän on vakuuttunut kehityksestä, jossa kotimaisen perunan arvostus nousee näinä aikoina kohisten.

– Peruna on peruselintarvike, ja hyvä raaka-aine ruoanlaitossa, Putila tiivistää.

Suomalainen kuluttaja arvostaa ja suosii leipää. K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila on vakuuttunut siitä, että artesaanileipureiden tuotteiden määrä kasvaa. Asiakkaat arvostavat taidolla leivottua leipää. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Suomalainen kuluttaja arvostaa ja suosii leipää. K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila on vakuuttunut siitä, että artesaanileipureiden tuotteiden määrä kasvaa. Asiakkaat arvostavat taidolla leivottua leipää. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Oma ravintola, jäätelötehdas, paahtimo ja panimo

Pirkkalan K-Citymarketin kauppias Petri Putila rakastaa suuria haasteita. Mies haluaa olla suomalaisen ruokakauppakulttuurin innovatiivinen kehittäjä ja uudistaja.

Putila toteuttaa paikallisuutta mittavasti pyörittämällä mittavaa ravintolatoimintaa marketinsa yhteydessä. Hänellä on lisäksi jäätelötehdas, kahvipaahtimo ja olutpanimo.

– Asiakkaat arvostavat sitä, että ravintolamme ruoat on valmistettu korkeatasoisista raaka-aineista. Jäätelötehtaan tekemät tuotteet ovat maukkaita, koska ne on valmistettu samana päivänä kuin ne ovat myynnissä. Paahtimon kahvi on yksilöllistä. Panimolla on jo 30 erilaista tuotetta; pian panimolla rikkoutuu 20 000 valmistetun olutlitran raja, Putila listaa.

Putila kehittää seuraavaksi leipäosastoa. Hän perustelee, että hyvät leivät ovat ruokakaupan peruskalliota.

– Olen vakuuttunut, että esimerkiksi artesaanileipien menekki kasvaa valtavasti tulevina vuosina, Putila arvelee.

Putila muistuttaa, että asiakkaat, kuluttajat ovat paljon vartijoina.

– He ratkaisevat, mitkä tuotteet tekevät kauppansa. Minun tehtäväni kauppiaana on kattaa vaihtoehtojen kirjo hyllyille, tiskeille ja pöydille, Putila linjaa.

MATTI PULKKINEN

Kauppias Petri Putilan mielestä modernia ruokakauppaa on kehitettävä koko ajan. Hänellä on marketissaan jäätelötehdas, kahvipaahtimo, leipomo sekä panimo. Uudet ideat ovat koko ajan tervetulleita. (Kuva: matti Pulkkinen)
Kauppias Petri Putilan mielestä modernia ruokakauppaa on kehitettävä koko ajan. Hänellä on marketissaan jäätelötehdas, kahvipaahtimo, leipomo sekä panimo. Uudet ideat ovat koko ajan tervetulleita. (Kuva: matti Pulkkinen)

Lue lisää aiheesta:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>