Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
Tänään 90 leipomoalan ammattilaista vastaa siitä, että yli satavuotiaan Leivon Leipomo Oy:n tarina jatkuu Tampereen Hakametsässä. Leipomo syntyi tilanteessa, jossa naiset olivat laajalti kodin ulkopuolisessa työssä voimakkaasti teollistuneella paikkakunnalla. Työväestöstä muodostui merkittävä asiakasryhmä leipomoille.
Hallituksen puheenjohtaja Sanna Leivo ja toimitusjohtaja Harri Jaakkola ihastelevat, miten Fannyn aikainen ruisleivän taikinajuuri on edelleen käytössä, ja sen varaan lasketaan tulevaisuudessakin. Leipomon värikäs historia on toimitiloissa läsnä valokuvin ja käyttöesinein.
Perimätieto ei kerro, valitsivatko Fanny ja August Leivo tarkoituksella kotileipomonsa logoon määrätietoisesti ja kaukokatseisesti lentävän leivosen, leivon eli kiurun. Aaltoillen lentävästä ja liverrellen laulavasta pikkulintusesta on tullut suuren yleisön rakastama symboli, joka vie arvostetun ja perinteikkään tamperelaisleipomon makuhermoja hivelevää viestiä eteenpäin.
Leivo ja Jaakkola pitävätkin Leivon Leipomon suurena vahvuutena sitä, että sen tuotteet ovat herättäneet vuosikymmenien ajan kiinnostusta Koti-Pirkanmaan lisäksi monissa naapurimaakunnissa. Siipien kokeileminen laajalla markkina-alueella on ollut strateginen valinta. Leivon Leipomolle on rakentunut luontevasti ajan virrassa muista alan toimijoista poiketen Pirkanmaan leipomon maine. Maakunnasta ei hevin löydy sellaista marketia, jossa ei olisi tarjolla yrityksen leipomaa.
Suurella yleisöllä on hyvässä muistissa vuosi 2019, jolloin tamperelaisleipomo pongahti raketin tavoin koko valtakunnan tietoisuuteen. Tuolloin Leivon Leipomossa keksittiin tuotantopäällikkö Anssi Räntilän johdolla vahingossa täysin uudenlainen ja silloisen ruokamaailman mullistanut tuote, joka sittemmin voitti merkittävän kilpailun. Kaurasta ja siemenistä leivottu pyörykkä, Boltsi, suorastaan villitsi kansan. Ruokainnovaatio kantaa edelleenkin, sillä kasvispohjaisen Boltsi-tuoteperheen kehitystyötä ja kasvua edistää HKScan Oyj:n ja Leivon Leipomo Oy:n yhteisyritys.
Vanha suomalainen sananlasku toteaa, että leipä miehen tiellä pitää. Leivo ja Jaakkola tietävät, että hokemassa joka sana on totta. Nimittäin Leivon Leipomo valmistaa tällä hetkellä seitsemää eri tummaa leipää, joiden kärkituotteina ovat Augustin Ruisleipä ja Leivon Ruisleipä. Vaaleiden leipien kasvavaa suosiota kuvaa vaihtoehtojen suuri määrä, 15. Hitteinä ovat Leivon Arina ja Augustin Kauraleipä.
– Kauraleipien hyvään menekkiin vaikuttaa kauran terveellisyys. Myllyt ovat kehittäneet aktiivisesti kaurasta jauhoja, hiutaleita, leseitä ja rouheita, jotta kauratuotteiden valmistaminen olisi leivontateknisesti kätevää.
Jaakkola lupaa leipäkulttuuriin jälleen raikkaita uusia tuulia. Leivon Leipomo on toimittanut kauppoihin kahden viime viikon ajan uutukaisia Ohrapaloja. Hän muistuttaa, että ohralla on ollut taannoin merkittävä asema leipäviljana, ja nyt se tekee paluun.
Leivon Leipomon kahvileivät kruunaavat lukuisien tapahtumien makeatarjonnan. Kahvileipiä valmistetaan suuri määrä irto- ja pakkausmyyntiin. Aito käsityönä letitetty pitko pitää tiukasti kiinni vahvasta asemastaan, jonka tuote on vuosikymmenien saatossa hankkinut.
Sanna Leivo ja Harri Jaakkola muistuttavat, että leipomon ensimmäisillä vuosikymmenillä kastettavat olivat harvinaista herkkua. Leivon Leipomon edelleen käsivoimin viiden letistä letitettävä pitko valmistetaan alkuperäisen reseptin mukaan.
– Jokainen lettipitko on omannäköisensä. Kun katsomme lettejä, tunnistamme sen tekijän.
Kausituotteet tuovat oman värinsä Leivon Leipomon vuosikelloon. Leivon ja Jaakkolan mukaan Herkkupiparit on talon ylpeys.
– Kuluttajat kertovat, että meidän piparimme ovat todellisia joulun tuojia. Niitä on leivottu 1960-luvulta lähtien.
Leivon Leipomo elää tuotteistaan. Kun tuoteperhe vastaa kuluttajien odotuksia ja toiveita ja jopa ylittää ne myönteisesti, yrityksellä on pullat turvallisesti uunissa.
– Korkeatasoiset ja maistuvaiset tuotteet on kaiken perusta.
Monenlaisia aikoja mahtuu 110 vuoteen. Leivon Leipomon kulloisetkin vastuunkantajat ovat eläneet jalat tukevasti maassa. Sen enempää hyvä aika kuin vaikea kausikaan ei ole johtanut hötkyilyyn. Yritystä on pyöritetty omalla rahalla.
Leivo ja Jaakkola sanovat, että yritystoiminnassa on oltava nöyrä. Se tarkoittaa asiakkaiden tarkkaa kuuntelemista.
– Parhaillaan kokoamme asiakkailta ja kuluttajilta tarinoita, kokemuksia, muistoja ja palautteita leipomostamme ja sen tuotteista. Niitä satelee kiitettävään tahtiin. Eri kanavia pitkin tulevat viestit osoittavat, että meillä on tärkeä rooli ihmisten ruoka- ja kahvipöydässä.
Nielsen Consumerin tutkimustuloksen mukaan seitsemän kuukauden aikana peräti 95 prosenttia pirkanmaalaisista on ostanut ainakin yhden Leivon Leipomon tuotteen.
Sanna Leivo ja Harri Jaakkola luotsaavat Leivon Leipomon valoisin mielin uudelle vuosikymmenelle. Osaavat ja töistään motivoituneet työntekijät ovat koko toiminnan perusta. Tuotekavalkadi on monipuolinen, ja se tarjoaa vaihtoehtoja moneen makuun.
– Tuotekehitys on jatkuvaa työtä. Tuotekehitysryhmä toimii aktiivisesti. Koeleipuri toteuttaa ideoita. Kuka tahansa voi oivaltaa hyvän jutun. Sitä me olemme valmiit testaamaan ja jalostamaan.
Kahvila Leivonpesä Keihäskatu 4, 33530 Tampere • Puh. 050 314 7862 • kahvila@leivonleipomo.fi
Leipomo Keihäskatu 4, 33530 Tampere • Puh. 03 258 5111
Kirjoittaja: Mainostajan Sisaltoa
harri-jaakkola lahiruokapaiva leivon leipomo lähiruoka sanna-leivo
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.