Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha -hanke käynnistyy tammikuussa 2024. Hanke etenee ensin rakentamisen hankintavaiheeseen, joka kestää noin 5–6 kuukautta. Tätä seuraa kehitysvaihe, jossa hankkeen sisältöä ja aikatauluja tarkennetaan mahdollisimman häiriöttömän ja laadukkaan rakentamisen varmistamiseksi. Varsinainen rakentaminen alkaa Tampereen keskustassa kehitysvaiheen jälkeen alustavan arvion mukaan aikaisintaan vuoden 2025 alussa.
Nykyinen Tampereen henkilöratapiha ei vastaa ulkonäöltään, tekniikaltaan eikä välityskyvyltään nykyisiä tai tulevaisuuden tarpeita liikennöintimäärien kasvaessa. Matkustajaliikenteen lisäksi henkilöratapihan raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva merkittävä valtakunnallinen tavaraliikenne.
-Isoin muutos nykyiseen olemassa olevaan ratapihaan verrattuna on paremmat matkaketjut kaupungin sisäisestä liikenteestä valtakunnalliseen rataverkkoon. Rakennamme muun muassa yhden uuden lisämatkustajalaiturin ja suoran yhteyden Tampereen Ratikasta lähi- ja kaukoliikennejuniin. Kaikkien olemassa olevien laitureiden katokset uusitaan. Matkustajien liikkumista parannetaan myös lisäämällä uusia portaita ja hissejä sekä informaatiojärjestelmiä. Junien pikahuolto siirretään olemassa olevan Naistenlahden raiteiston alueelle, jotta uusi matkustajalaituri mahtuu Tampereen henkilöratapihalle, kertoo tiedotteessa Väyläviraston projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen.
Hankkeen valmistuttua yhtenäisestä matkaterminaalista pääsee liikkumaan kaikille laitureille.
Hankkeessa korjataan useita vaativia ja elinkaarensa päähän tulleita siltakohteita: Jussinkylän ja Tammelan kaupunginosat yhdistävä Erkkilän ylikulkusilta sekä Kannen Areenan eteläpuolella sijaitsevat Tampereen valtatien ja Viinikanojan alikulkusillat. Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja rautatieasemarakennuksen läpi kulkeva asematunneli yhdistetään yhtenäiseksi matkaterminaaliksi.
Tehtävillä töillä varmistetaan, että hankkeen valmistuttua Tampereen henkilöratapihalla kulkuneuvosta toiseen vaihtaminen on helppoa, nopeaa ja esteetöntä ja alueella on turvallista ja miellyttävää liikkua.
Rakentaminen kestää 4–6 vuotta
Hankkeen rakentaminen toteutetaan yhteistoiminnallisella allianssimallilla. Osapuolia ovat Väylävirasto, Tampereen kaupunki, VR-Yhtymä Oyj ja Fintraffic Raide Oy sekä keväällä 2024 valittava palveluntuottaja. Vuoden 2024 aikana hankkeen sisältöä ja toteutusta kehitetään valitun palveluntuottajan kanssa. Tässä vaiheessa tarkentuvat rakentamisen aikataulu ja työvaiheet tulevien 4–6 vuoden ajaksi.
Aikaisintaan vuoden 2025 alussa käynnistyvät rakentamistyöt vaikuttavat Tampereen keskustassa liikkumiseen. Siksi hankkeessa panostetaan työmaa-aikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluun. Myös muiden alueella olevien hankkeiden vaikutukset liikennejärjestelyihin ja ihmisten liikkumiseen huomioidaan, jotta kulkeminen alueella on rakentamisen aikanakin mahdollisimman sujuvaa ja esteetöntä kaikille.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 163 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyvät kaikkien tilaajien yhteiset osuudet, joita toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa.
Hankkeen suunnittelu on saanut Euroopan unionin rahoitusta eli CEF-tukea. Rahoitusta on haettu myös rakentamisvaiheelle.
Kirjoittaja: Kaisu Lämsä
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.