Pirkanmaa

Amerikasta lainattu malli pelittää sponsoroinnissa Pirkanmaallakin

today11.2.2025 1

Background
share close
TILASTOKESKUKSEN parin vuoden takainen tilasto kertoo, että yhdistystoimintaan osallistuu yli puolet maamme väestöstä. Sama tilasta paljastaa, että urheilu- ja harrastejärjestötoiminta vetävät puoleensa vuodesta toiseen lisää väkeä. Vastaavasti ammatillinen yhdistystoiminta ja poliittisten puolueiden arki menettävät rajusti ihmisten suosiota. Vastaavia tietoja emme saa jatkossa, sillä Tilastokeskus on lopettanut kyseisen tilaston kokoamisen.

Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan Pirkanmaalla on parhaillaan 9 306 yhdistystä. Maakunnassamme on eniten eli 1 851 kappaletta kulttuurialan yhdistyksiä. Toiseksi eniten, 1 575 kappaletta, on urheilu- ja liikuntayhdistyksiä. Kolmantena ovat vapaa-ajan yhdistykset, joita on 968 kappaletta.

Ravintoloitsijaveljekset Timo (vas.) ja Mikko Hannula ovat löytäneet toimivan mallin eri tahojen sponsorointiin. Moni järjestö, seura ja yhdistys tienaa sponsoriaamiaisilla. Hannuloiden mukaan systeemi on tuottanut jo huikeat 60 000 euroa hyvään tarkoitukseen. Kuva: Matti Pulkkinen
RAVINTOLOITSIJOILLE Mikko ja Timo Hannulalle on veljesten yrittäjyysvuosien aikana käynyt selväksi, miten monille järjestöille, koululuokille, seuroille, yhdistyksille sekä yhteisöille sponsorointikumppanin löytyminen ja yhteistyö ovat elämäntärkeitä asioita.

Hannuloilla on yritystoimintaa Tampereen kaupunkiseudulla useammilla paikkakunnilla, joten erilaisten tahojen kannatuspyynnöt ovat tuttuakin tutumpia. Veljekset paneutuivat sponsorointihaasteisiin perusteellisesti, ja he löysivät toimivan ja kestävän ratkaisun mukanaololleen yhteiskunnallisestikin tärkeässä asiassa.

– Ravintolamme ovat näkyvästi Kangasalan, Nokian ja Ylöjärven katukuvassa. On luonnollista, että jokaisella paikkakunnalla asuvat ja elävät ihmiset mieltävät meidät nimenomaan paikallisiksi toimijoiksi. Brändimme on tunnettu ja näkyvä, joten eri toimijat näkevät meidät luontevana ja potentiaalisena toimintansa kannattajana tavalla tai toisella, Hannulat sanovat.

Hannulat tietävät omasta kokemuksestaan, miten laaja ja moni-ilmeinen kirjo sponsorointikäytäntöjä on tarjolla pelipaitanäkyvyydestä kausijulkaisumainokseen.

– Jos yritys antaa yhdelle pyytäjälle, olisi sen oltava suopea toisellekin. Tasapuolisuus merkitsee paljon, ettei tule pyllistyksiä, Hannulat lisäävät.

OPINTOMATKA Amerikkaan avasi Mikko ja Timo Hannulalle tutkimisen ja jalostamisen arvoisen idean sponsoroinnille. Tuosta silmät avanneesta matkasta on kulunut vajaat kymmenen vuotta. Niiden aikana yrittäjäveljekset ovat luoneet toimivan tavan sponsorointiyhteistyölle.

Hannulat muistavat vieläkin ruokailunsa eräässä Applebee’s-ketjun ravintoloissa, joita valtavassa maassa on tuhansittain. Niiden asiakaslupaus takaa hymyn naapuruston asiakkaiden kasvoille hyvän ruoan saattelemana.

– Vakuutuimme, että kyseisen ketjun ravintolat ovat aidosti osa yhteisöä. Niihin kokoonnutaan luontevasti perheen tai esimerkiksi jalkapallojoukkueen kesken, Hannulat toteavat.

Hannulat kiinnostuivat Casual Dinner -ajattelusta ja -kulttuurista. Rento ruokapaikka on täyden palvelun ravintola, jossa on rento ilmapiiri ja kohtuuhintaiset menut. Tarjolla on korkeatasoisia ruokavaihtoehtoja, joten ne eroavat esimerkiksi pikaruokapaikoista.

– Näimme omin silmin luontevasti toimivan konseptin, jolla yhteisöllisyyttä arvostavat amerikkalaiset kokoontuivat yhdessä järjestettyyn tapahtumaan ruokailemaan mutta myös vaihtamaan kuulumisia ja keskustelemaan yhteisistä asioista. Heillä oli muun muassa harrastus yhdistävänä nimittäjänä, Hannulat kertovat.

Hannuloiden mukaan mallin vahvuus on yhdessä tekemisessä ja joukossa olemisessa.

SPONSORIAAMIAISET ovat ravintoloitsijoiden Mikko ja Timo Hannulan vastaus. Toimintamalli on juurtunut perheen ravintoloihin, ja sitä hyödyntävät järjestöt, seurat ja yhdistykset ovat tyytyväisiä yhteistyöhön ja varainkeruumahdollisuuteen.

Hannulat tarjoavat sponsoriyhteistyökumppaneilleen aamiaismahdollisuutta lauantaiaamuisin. 

– Ajankohta on erinomainen, koska ravintola ei ole vielä auki. Meillä on kokoontumista tukevat tilat käytettävissä ja tarjolla. Henkilökuntamme vastaa hotellitasoisen aamiaisen valmistuksesta ja tarjoilusta. Ryhmä saapuu paikalle ja nauttii täysin siemauksin yhdessä olosta tuttujen ihmisten kanssa, Hannulat kuvaavat.

Yhteistyöjärjestö, -seura tai -yhdistys myy sovitun määrän aamiaislippuja tietylle ajankohdalle. Kumppani saa lippujen hinnasta tietyn osuuden.

Hannuloiden mukaan sponsoriaamiaisista on muodostunut pysyvä tapa tienata euroja niin urheiluseuran tarpeisiin kuin koululuokan retkikassaan.

Laskutoimitus osoittaa, että Hannuloiden ravintolayhtiö on tuottanut vuodesta 2018 lähtien jo runsaat 60 000 euroa lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastusten ja toiminnan tukemiseen.

MIKKO ja Timo Hannula iloitsevat siitä, että sponsoriaamiaiset iskivät itsensä lävitse varsin tehokkaasti pienen ajan sisällä.

– Idea on ollut kiitollinen ja palkitseva, sillä eri tahot ovat onnistuneet vahvistamaan talouttaan tuntuvilla europoteilla. Mielestämme tärkeää on se, että toiminta on vasteellista. Työ palkitaan. Sponsoriaamiaisilla vieraillessamme olemme huomanneet, miten antoisia ne ovat osallistujilleen. Ravintolasalit täyttyvät puheensorinasta, kun osallistujat vaihtavat kuulumisiaan ja keskustelevat yhteisesti harrastuksesta. Ihmisten yhteen saattaminen itsessään on jo merkityksellinen juttu. Yhteishengen lujittuminen on jo arvo itsessään, Hannulat painottavat.  

Hannulat iloitsevat, että sponsoriaamiaiset vetävät yhteen eri-ikäisiä ihmisiä. Yhteisenä nimittäjänä on harrastava lapsi, jonka lähipiiriin kuuluvat niin vanhemmat kuin sisarukset sekä mummit ja papat sekä muut tukiverkoston jäsenet.

– Sponsoriaamiaisilla voi olla ruokailun ja tapaamisten lisäksi jonkinlaista ohjelmaa. Niitä ovat napakat yritysesittelyt tai tuotemyynnit, Hannulat lisäävät.

Käytäntö osoittaa, että aktiivinen yhdistys tai järjestö myy jopa 150 aamiaislippua per tilaisuus. Tyypillisesti määrä asettuu sataan myytyyn lippuun.

– Kumppani saa parhaimmillaan aamiaistapahtumasta tuhannen euron potin. Keskivertosumma asettuu 600-700 euron väliin, Hannulat sanovat.

OPINTOMATKAT ovat tuiki tärkeitä. Mikko ja Timo Hannula korostavat, että maailmalta kannattaa käydä hakemassa koeteltuja käytäntöjä Suomeen.

– Tällainen pieni mutta merkityksellinen huomio on valjastettu meidän ravintoloissamme käyttöön. Suomalaisessa ravintolakulttuurissa on tyypillistä, että ruokailun jälkeen kysytään, haluaisitteko vielä jälkiruokaa. Amerikassa tarjoilija tuo hyvissä ajoin jälkiruokalistan silmäiltäväksi pöytään ja tulee jonkin ajan perästä kysymään, löytyikö sieltä jotakin mielenkiintoista.

MITEN ravintola-alalla juuri nyt menee? Pitkän linjan ravintoloitsijat Mikko ja Timo Hannula sanovat, että heidän ravintoloissaan asiakkaat käyvät tuttuun hyvään tahtiin. Heidän mukaansa hinnan ja annoksen on kohdattava.

– Esimerkiksi perheet tarkastelevat, mitä koko porukan syöminen maksaa, Hannulat toteavat.

Ravintola-ala ja -maailma kohtaavat vaikka minkälaisia trendejä ja tuulahduksia.

Hannulat teroittavat, että ruokalistan kestosuosikkeja ovat perinteiset ja asiakkaiden kerta toisensa jälkeen maukkaiksi kokemat annokset.

– Nokian ja Ylöjärven ravintoloissamme hitti on ollut kautta aikojen pekonibroileri ja Kangasalan ravintolassamme lehtipihvi. Pippuriruukku ja pippuripihvi ovat kestosuosikkeja kaikissa paikoissamme, Hannulat tarkentavat.   

Pepper Catering Oy:lle kuuluu hyvää. Luvassa on vilkas kesäjuhlien sesonki, sillä viikonloput alkavat olla hyvin varattuja. Catering on merkittävä työllistäjä. Vakituisia työntekijöitä on seitsemän ja tilaustarjoilijareserviin kuuluu 150 ammattilaista.       

Kirjoittaja: Matti Pulkkinen

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%