Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
Liikennesuunnittelussa liikenneympyrän sijasta puhutaan usein kiertoliittymistä.
Risteyksen muuttaminen kiertoliittymäksi on sujuva liikenneratkaisu, sillä liikenne soljuu siinä joustavasti ilman turhia pysähdyksiä − kunhan muistaa liikenteen perussäännön: kerro muille aikeistasi.
Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Silloin ympyrään ajavan ei tarvitse tarpeettomasti kokonaan pysähtyä, kun hän tietää voivansa liittyä liikennevirtaan.
Suuntamerkin näyttämisellä annetaan tarpeellista tietoa omista kääntymisaikeista muille ympyrään saapuville moottoriajoneuvojen kuljettajille sekä pyöräilijöille ja jalankulkijoille, jos ympyrä on varustettu risteävillä suojateillä ja pyörätien jatkeilla niin kuin se useimmiten on. Sen sijaan liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä.
− Risteykseen saavutaan sellaisella nopeudella, ettei tulo yllätä ketään eikä myöskään kuljettajaa itseään.
− Kun saavutaan kiertoliittymään aikeissa poistua heti ensimmäisestä liittymästä oikealle, vilkku tulee laittaa päälle jo ennen kuin saavutaan risteykseen. Kun poistuu toisesta tai kolmannesta liittymästä, vilkku on laitettava päälle jo edellisen risteyksen kohdalla, Moilanen painottaa.
Moilasen mukaan yleisin virhe, jonka autonkuljettaja tekee kiertoliittymässä, on ”rattivilkku”.
− Eli vilkku laitetaan päälle vasta, kun käännetään rattia poistuttaessa liittymästä.
Todella moni kuljettaja jättää vilkun käytön Moilasen mukaan liian myöhään tai ei käytä sitä lainkaan. Se on ongelmallista, sillä hyvä vilkun käyttö nopeuttaa risteyksen välityskykyä.
Autokouluopetuksessa kiertoliittymäajossa painotetaan erityisesti nopeutta ja vilkun käyttöä.
− Ehkä vaikein osa-alue on sen arviointi, joka on osa havainnointia, mihin väliin ehdin. Nyrkkisääntöä on, että kun vastakkaisella puolella on vielä risteykseen tulija, voit mennä kiertoliittymään, mutta kun hän on alkanut jo kaartaa vasenta reunaa tai jo tulee vasemmalta, pysähdy ja väistä. Pelisilmä kehittyy nopeasti, mutta hätäiset päätökset johtavat kolariin.
Osa kiertoliittymistä varustetaan istutuksin tai vaikkapa taideteoksin aiheuttaen ”tahallaan” näköesteitä, jotta nopeudet olisivat pienemmät.
Kieroliittymissä ajaminen on autonkuljettajalle helpompaa, kun suuriliikenteisissä kiertoliittymässä on hyvät näköalat joka suuntaan, mikä helpottaa havainnointi ja arviointia.
− Niihin voidaan rakentaa myös liikennevalo-ohjaus, Moilanen sanoo.
− Ongelmakohta on esimerkiksi nelostiellä Kärsämäellä, jossa on kolme kovin pientä kiertoliittymää peräkkäin.
Paikka on ahdas varsinkin talvikelillä. Se on yksi Suomen pääteistä, ja raskasta liikennettä siellä kulkee paljon.
− Kärsämäelle olisi ehkä voinut rakentaa ohitustien, mutta esimerkiksi maankäyttö, maanomistus ja muut selvitettävät asiat voivat sellaisen estää, Moilanen toteaa.
Liikenneympyrä/kiertoliittymä
Kirjoittaja: Erkki Koivisto
AUTOT JA LIIKENNE kiertoliittymä liikenneympyrä
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.