Kulttuuri

KOLME TÄHTEÄ: Sallisen ja Haavikon omituisuudet mystifioi Ratsumiehen

today12.5.2025

Background
share close
Basso Mika Kares loistaa Antin roolissa. Sopraano Miina-Liisa Värelä tekee vaikuttavasti Annan osan. Kuva: Ilkka Saastamoinen
OOPPERAN ystävät liittävät Aulis Sallisen ja Paavo Haavikon Ratsumiehen lähtemättömästi Savonlinnan oopperajuhliin.

Suomen kolmanneksi kansallisoopperaksi Leevi Madetojan Pohjalaisien ja Aarre Merikannon Juhan rinnalle korotettu Ratsumies on nyt vihdoinkin Suomen kansallisoopperan tarjonnassa. Teos odotti peräti 50 vuotta, kunnes sen mystinen musiikki pauhaa kansallisnäyttämöllämme. Matka Savonlinnan kantaesityksestä Helsingin ensi-iltaan vaati viisi vuosikymmentä. Sallinen näki tämän päivän viime perjantaina, mutta Haavikko seurasi sen kulkua tuonilmaisista käsin.

Ensi-iltayleisö nautti kokemastaan. Tunnelma nousi kattoon saakka. Tulevien esityskertojen salin täyttöaste kertoo, onko Ratsumies aidosti kansan syvien rivien mieleen, vai jääkö ooppera tietyn porukan hifistelyn kohteeksi.

SAVONLINNAN oopperajuhlien ainutlaatuinen esitysympäristö on antanut oman lisämausteensa Ratsumiehelle. Keskiaikainen Olavinlinna henkii samanlaista arvoituksellisuutta ja mystisyyttä kuin Aulis Sallisen sävellys ja Paavo Haavikon libretto.

Miten kuulija kuvaa kokemuksiaan Ratsumiehen musiikista ja libretosta? Avautuvatko ne helposti oopperavieraalle?

Paavo Haavikon tunnusmerkkinä on kautta aikojen ollut uniikki ilmaisutapa, jossa tekstiä ei tarjoilla helppoina ja valmiiksi pureskeltuina makupaloina. Tekstit haastavat. Kärryille pääsemiseksi on tehtävä todellista aivojumppaa. Mukana on aforistikon neroutta, runoilijan sielukkuutta, näytelmäkirjailijan mielikuvituksellisuutta ja kustantajan kaukonäköisyyttä.

Aulis Sallisen musiikkimaailmat ovat uniikkeja, eivätkä ne todellakaan kosiskele ketään. Hän on uinut sävellystyössään historian lehtien voimakkaassa havinassa vangiten jäljittelemättömällä otteella jotakin hyvin merkityksellistä suomalaisuudesta.

Molemmat mestarit nauttivat suurta arvostusta monipuolisina ja tuotteliaina sekä omaperäisinä ilmaisijoina. Niinpä Ratsumiehessä ollaan dystopian vallassa, jossa vallitsee epätoivo ja kauhu. Kun taiteelta odotetaan ja toivotaan yhteiskunnallista sanomaa, sen synnyttäjinä Sallinen ja Haavikko ovat aivan omaa luokkaansa. Meidän päivinämme pysähdyttäviä epäkohtia ja huolenaiheita on niin kansallisella kuin globaalilla tasolla. 1970-luvulla päivänvalonsa nähneet sävellystyö ja libretto saavat vastakaikua kaikkina aikakausina.

Kapellimestari Hannu Lintu oli puikoissa ensi-illassa, kun hän loihti Suomen kansallisoopperan orkesterista Sallisen fiktiivisen sävelmaailman esille.  

Sopraano Minna-Liisa Värelän rooli tuo feminiinisen näkökulman sodan, väkivallan ja miehisten vaatimusten täyttämään maailmaan. Kuva: Ilkka Saastamoinen
SUOMEN kansallisoopperan Ratsumiehen lavastus on moni-ilmeisempi kuin esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlilla.

TAKIS vannoo lavastuksessaan ja puvustuksessaan tummiin sävyihin sekä suomalaisille kaikilla vuosisadoilla tärkeään puuhun. Rakennelmat näyttäytyvät niin turvaa tarjoavina suojina kuin pimeydessä olevina pujahduspaikkoina.

Tapahtumat eletään Novgorodissa, Olavinlinnassa sekä Säämingin metsässä.

Ohjaajalla on ollut erittäin vaativa tehtävä. Jussi Nikkilä on onnistunut mahduttamaan kolmen näytöksen tapahtumat sulavasti näyttämön kultaisen leikkauksen sisään.

ROOLITUS on suomalaisuuden iloista juhlaa.

Ratsumies Anttina laulaa taivaallisesti basso Mika Kares. Miehen karisma ja raamikkuus tuovat maanläheistä uskottavuutta hänen sankarilliseen roolityöhönsä. Kares laulaa vahvalla ja selkeällä äänellä, mikä nousee arvoonsa arvaamattoman tekstin ymmärtämisen kannalta.

Antin Anna-vaimona on sopraano Minna-Liisa Värelä, jonka kehollinen ja laulullinen viestintä on vaikuttavaa tunnegaalan kaikkien sävyjen kuvaamisessa.

Novgorodilainen suurkauppias saa asemansa ja arvonsa mukaisen olemuksen tenori Johannes Vatjuksen lahjoin.  

Kauppiaan rouvana laulava mezzo-sopraano Anna Danik luoden roolihahmostaan ovelan ja viettelevän tahtonaisen.

SUPISUOMALAINEN ooppera on karua ja järisyttävää. Ratsumiehen tenho on sen sisällön rosoisuudessa. Keskiössä ovat ihmiset, vallankäyttö, sota ja sen seuraukset.

Hahmot ovat vahvoja ja voimakkaita.

Kirjoittaja: Matti Pulkkinen

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%