Teemat

Romutuspalkkiolta odotetaan paljon, autoveroon kajoaminen piristäisi kaupantekoa

today7.10.2025

Background
share close
AUTOTUOJAT ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kuvaa pääministeri Petteri Orpon hallituksen uutukaista määräaikaista henkilöautojen romutuspalkkiota erinomaiseksi jutuksi. Romutuspalkkiota on voinut hakea 1. lokakuuta lähtien, ja se on voimassa 31. joulukuuta 2027 saakka, tai kun romutuspalkkioon varattu määräraha loppuu.

Valtio maksaa romutuspalkkiota 2 500 euroa, kun uutena hankittu auto on nollapäästöinen, eli auton käyttövoimana on joko sähkö tai vety. Romutuspalkkio on 2 000 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on jokin muu ja sen hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 grammaa per kilometri.  

Romutettavan auton on oltava romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana yhtäjaksoisesti vähintään kymmenen kuukautta liikennekäytössä.

– Valtiolla raha on tiukassa, mutta romutuspalkkion käyttöönottaminen kertoo maan hallituksen vahvasta tahdosta nuorentaa vanhaa autokantaamme, joka on Euroopan iäkkäimpiä, Kallio kiittää.  

TERO Kallio laskee, että hallituksen romutuspalkkioon varaama raha riittää noin 9 000 autokauppaan. 

– Kokemuksesta tiedämme, että romutuspalkkio on hyvin tehokas keino autokannan nuorentamiseen. Romutuspalkkio vauhdittaa merkittävästi uusien autojen kauppaa.

Kallio muistuttaa, että Suomessa uusien autojen myynti on ollut erittäin alivireistä jo monen vuoden ajan.

– Kaiken kaikkiaan talous on maassamme pysähtyneessä tilassa. Kuluttajat ovat kovin varovaisia. Heidän luottamustaan olisi kyettävä vahvistamaan, koska tiedämme, että kansalaisilla on rahaa. Tällä hetkellä eurot ovat visusti ihmisillä sukan varressa.

Kallio korostaa, että uusien autojen kaupassa hiljaista on erityisesti yksityisasiakkaiden keskuudessa. Vastaavasti yritykset ovat ostaneet uusia autoja ahkerammin. Myös työsuhdeautojen hankinta on vilkasta. Yritys- ja työsuhdeautojen määrä kasvaa.

ROMUTUSPALKKIOKÄYTÄNTÖ on valtionkin kannalta myönteinen asia. Tero Kallio perustelee, että arvonlisävero ja autovero kilahtavat edelleen valtion kassaan.

Kallio kehottaa suomalaisia kiinnittämään erityistä huomiota myös liikenneturvallisuuteen. Vanhat autot ovat turvallisuuden kannalta vaarallisia, koska niiden turvatekniikka ei ole korkealla tasolla.

Vuonna 2024 tyypillinen romutettu auto oli 22,8 vuoden ikäinen.

Kallio kertoo, että suomalaiset ovat ostaneet edelleen varsin ahkerasti käytettyjä autoja ulkomailta. Autokaupat tuovat maahamme suhteellisen nuoria ja kalliita autoja.

Kallion mielestä huomionarvoista on myös kuluttajien välisen käytettyjen autojen kaupan yleistyminen.

Suomi on tippunut uusien autojen kaupassa naapurimaidensa tahdista. Kallio sanoo, että Tanskassa myytiin viime vuonna peräti 185 000 uutta autoa ja vastaava luku Norjassa oli 160 000 ja Ruotsissa 280 000.

– Suomessa vastaava luku oli 72 000.   

Kallio teroitta, jos Suomessa toden teolla haluttaisiin vauhdittaa uusien autojen myyntiä, valtion olisi joko alennettava tuntuvasti tai poistettava kokonaan autovero. Hänen mukaansa autoveron poistaminen ei kaataisi valtion taloutta.

– Ratkaisulla olisi iso psykologinen vaikutus, kun kuluttajat ajattelisivat, että nyt se autovero jäi historiaan.

YLÖJÄRVELÄISEN Autolähde Oy:n toimitusjohtaja Henri Mäkelä sanoo, että autokauppa käy kaikin puolin hyvin. Hän antaa autokaupalle tällä hetkellä arvosanaksi kahdeksan.

– Autojen myynti ei ole vielä tykitystä, mutta arki ja näkymät ovat kannustavan myönteiset.

Mäkelä myy käytettyjä ja uusia autoja. Saman katon alla on lisäksi autohuolto.

– Autokauppa on keskittynyt käytettyihin autoihin. Uusien autojen kaupassa on rauhallista.

Mäkelä kertoo, että järkevän kilometrimäärän käytössä olleet autot löytävät uuden omistajan. Asiakkaat kysyvät sähkö-, hybridi-, diesel- ja bensakäyttöisiä vaihtoehtoja.

– Sähköautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Niiden hinnat ovat tulleet alaspäin mukavaa tahtia. Näemme arjessa, että täyssähköautot ovat tulevaisuuden juttu.

Mäkelä myy uusia kiinalaisia sähköautoja. Hän uskoo, että uutukainen romutuspalkkio houkuttaa ihmisiä autokaupoille.  

Toyota Tammer-Auton myyntipäällikkö Mika Hirsimäki kuvaa autokaupan tilaa ainutlaatuiseksi. Toissa viikolla perinteikkäässä autokaupassa oltiin hyvin onnellisia, koska yhtäkkiä asiakkaat löivät lukkoon kaupat paristakymmenestä tuliterästä autosta. Kuva: Toyota Tammer-Auto
MYYNTIPÄÄLLIKKÖ Mika Hirsimäki Toyota Tammer-Autosta koki toissa viikonloppuna muun henkilökunnan kanssa valtavan ison myönteisen yllätyksen. Juhlaviikon lauantain saldona oli historialliset 20 uuden kauppaa pääpaikassa Tampereella.

– Jos autokauppa kävisi näin suotuisana, olisimme erinomaisessa tilanteessa.

Hirsimäellä on vuosikymmenien kokemus autokaupasta. Pitkässä perspektiivissä hänen mielestään viime ajat on eletty autokaupan osalta poikkeuksellisen mielenkiintoista aikaa.

– Kuvaavaa on, että vaihtoautokauppa on käynyt hyvin, mutta uusien autojen myynti on ollut verkkaista.

Myös Hirsimäki odottaa lääkkeitä, jotka palauttavat kuluttajien luottamuksen jokapäiväiseen vakaaseen elämään. Alan vahvana ammattilaisena hän tunnistaa pieniä hyviä signaaleja paremmasta.

Hirsimäki on vakuuttunut, että romutuspalkkio alkaa näkyä jo piankin viriävänä kiinnostuksena tuliteriä autoja kohtaan.

HALLITUKSEN puheenjohtaja Ari Rinta-Joupilla on näkymä valtakunnalliseen autokauppaan, sillä Rinta-Joupin Autoliike Oy:llä on liki 30 toimipaikkaa Suomen eri puolilla, kuten Lempäälässä ja Tampereella.

Rinta-Joupin mielestä maakuntien autokaupan tilanne on vaikeasti verrattavissa, koska esimerkiksi Rinta-Joupin Autoliikkeen eri toimipaikoissa olevat myytävät autot voivat löytää uuden omistajansa mistä päin Suomea tahansa.

 – Uusien autojen markkinat ovat valitettavan pienet. Kauppa ei ole vieläkään lähtenyt käymään.

Rinta-Jouppi jakaa tilannekuvauksen, jossa käytetyt autot tekevät paremmin kauppansa kuin uudet vaihtoehdot.

– Hintaluokallisesti edulliset autot menevät paremmin kaupaksi kuin kalliit autot.     

Rinta-Joupin Autoliike Oy:ssä on tehty autokauppaa runsaat 70 vuotta.

 – Myynnin volyymit ovat meillä aikaan ja olosuhteisiin nähden hyvät. Onneksemme meillä myydään sekä käytettyjä että uusia autoja. Pelkästään uusia autoja myyvillä on varmasti vaikeampaa.

Rinta-Jouppi sanoo, että jos jollakin olisi viisasten kivi pattitilanteen laukaisemiseen, se olisi jo käytetty.

– Uutiset ovat koko ajan huonoja ja ikäviä. Ihmiset pelkäävät. Tilannetta voi hyvin kuvata ylivarovaiseksi. – Uusien autojen kysyntä on patoutunut. Kun pato murtuu, kauppoja alkaa syntyä.

Rinta-Jouppi muistuttaa, että edellisellä kerralla romutuspalkkio toimi hyvin.

– Uskon, että tämänkertainen romutuspalkkio on todellinen piristysruiske.     

– Suomi on pieni markkina koko maailmassa. Meidän elämäämme ja tekemisiimme vaikuttavat kaikki eri puolilla maapalloa tapahtuvat asiat. Lisäksi maamme on huonossa hapessa, mikä on pitkän ajan seurausta. Talouden tervehdyttämiseksi on tehtävä jotakin, kuten viennistä on huolehdittava.

Kirjoittaja: Matti Pulkkinen

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%