Kulttuuri

VIISI TÄHTEÄ: Hannu ja Kerttu -ooppera avaa silmät yhteiskunnan syöpiin

today25.10.2025

Background
share close
HANNU ja Kerttu ei ole sadunhohtoinen lasten ooppera. Se ei sisällä hempeitä kohtauksia ylitsevuotavine flirttailuineen. Tarjolla ei ole ruusuista elämänmenoa eikä pumpulimaisia pilvilinnoja.

Kyseessä on Chicagon Lyric Oopperan tuotanto. Oopperaa on suomalaisittain antoisaa seurata, koska se esitetään meidän omalla kielellämme ja lisäksi on suomenkielinenkin tekstitys.

Grimmin veljekset muokkasivat sadut kansantarinoiden pohjalta. Siksi kertomukset eivät ole kiiltokuvamaisia vaan realistisia kuvauksia elämän nureasta puolesta. Tarinat elivät aikuisten maailmassa, joten niiden ilmaisut ovat karkeita ja raakoja.

Saksanmaalla eläneet kansansadut käsittelivät insestiä, seksiä, lasten kaltoinkohtelua ja väkivaltaa. Grimmit eivät ryhtyneet yltiömäisiksi moralisteiksi, saati säädyllisyyden ylipapeiksi. Teksteissä kuvataan raakamaisesti lasten nälkään näännyttämistä, julmia rangaistuksia sekä hyväksikäyttöä.

Sopraano Suvi Väyrynen teki Kertun roolin ensi-illassa sydäntäsärkevästi. Hannuna oli taidokas näyttelijä ja laulaja Elli Vallinoja (mezzosopraano). Kuva: Ilkka Saastamoinen
AIKAMME vilisee erilaisia terapeutteja. Perjantaisessa ensi-illassa näenkin Hannu ja Kerttu -oopperan foorumina kohdata ihmisen hirmutekoja ja pahuutta, jotta ne voidaan nostaa julkiseen keskusteluun.

Hannun ja Kertun yleisö hoksaa, etteivät ihmiset eikä maailma ole muuttuneet onnistuneesti parempaan suuntaan, terveemmäksi. Lapsien huonon kohtelun estäminen ja lopettaminen on meidän jokaisen asia. Sitä se lapsiystävällinen ja turvallinen yhteiskunta tarkoittaa.

Perjantaisessa ensi-illassa oli ilahduttavan paljon lapsiperheitä. Äidit ja isät sekä isovanhemmat ja lapsenlapset seurasivat esitystä turvallisessa tilassa. Ooppera herättää takuuvarmasti kysymyksiä, joihin ihmis- ja maailmankuvaansa rakentavien lasten on hyvä saada rehelliset vastaukset omilta rakkailtaan.

Media ja sosiaaliset kanavat ovat Suomessakin täyttyneet viime vuosien aikana karuista tiedoista ja tapahtumista, joihin liittyvät paheneva lapsiperheköyhyys, monimutkaistuvat alkoholi- ja päihdeongelmat, lasten yleistyvä nälänhätä sekä lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Näiltä yhteiskuntaa murentavilta epäkohdilta emme saa sulkea silmiämme emmekä saa lakaista niitä piiloon maton alle.

Hannu ja Kerttu on sisällöltään ja sanomaltaan hätähuuto. Hannunen ja Kerttujen itkut ja avunhuudot on otettava vakavasti. Näitä hyytävän kylmiä avunhuutoja eivät kaikkien korvat perjantaisessa ensi-illassakaan kestäneet, sillä väliajan jälkeen moni paikka katsomossa komeili tyhjyydellään.

Suomen kansallisoopperan lapsikuoro jättää herkillä tulkinnoillaan pysyvän jäljen muistiin.

SAKSALAINEN säveltäjä Engelbert Humperdinck on jäänyt oopperataiteen historiaan nimenomaan Hannu ja Kerttu -teoksellaan.

Humperdinck edustaa tuotannollaan myöhäisromantiikan aikaa. Kapellimestari Antony Hermus loihti ensi-illassa Suomen kansallisoopperan orkesterista soitannan, jonka sävelissä mieli lepäsi, vaikka esitys särki sydäntä.

Musiikki on isossa kuvassa armollisen kaunista satumaisuudessaan.

Tenori Dan Karlström taituroi noitana. Kuva: Ilpo Saastamoinen
OOPPERAN miehitys on vahvoissa käsissä.

Richard Jones on ohjannut Hannun ja Kertun selkokielisesti. Ohjaus nostaa selkeästi näkyviksi syyt ja seuraukset. Hänen työnsä ansiosta kertomus kulkee jännitteisesti alusta loppuun saakka. Suomen Kansallisoopperassa uusintaohjauksesta vastaa Benjamin Davis.

Neuvokkaana Kerttuna laulaa sopraano Suvi Väyrynen. Hän antaa kasvot niukkuudessa elävälle lettipäälle, jonka terävät hoksottimet auttavat monen pulman elämänviisaissa ratkaisuissa niin kodissa kuin noidan mökissä.

Sydäntä särkevä tarina konkretisoituu Kertun ja Hannun yhteisaariassa Abends Will Ich Schlafen Gehn eli vapaasti suomennettuna Iltaisin haluan mennä nukkumaan.

Hannun roolissa nähdään mezzosopraano Elli Vallinoja. Hän on laulaja ja näyttelijä, mikä näkyy kaikessa hänen lavatyöskentelyssään. Housurooli on täysin perusteltu ja erittäin toimiva ratkaisu.

Väyrysen ja Vallinojan työskentely sisarusparina on perusta koko esityksen koskettavuudelle. He antavat uskottavat olemukset kärsimyksestä kärsimykseen taivaltaville lapsosille.

Mezzosopraano Tuija Knihtilä tekee äidin osan jäätävän kylmästi. Kun äiti ei ole haukkaemo, joka suojelee poikasiaan, hän on tunteettomuudessaan kylmä.

Baritoni Tommi Hakala isän roolissa kohoaa omiin atmosfääreihinsä. Hakalan fyysinen olemus kuvaa hallitsevaa miehistä maailmaa, ja hänen täyteläinen äänensä soi perheenpään arkitodellisuutta. Viinaksista lohtua hakeva mies elää omaa todellisuuttaan.

Mikä noita! Tenori Dan Karlström nostattaa tunnelmat kattoon oopperan toisella puoliskolla. Karlströmin noita on sanavalmis, pullahtava ja toimelias. Hän taitaa ilmeet ja kehonkielen. Noidan mökissä suuren pöydän äärellä tapahtuvat kaikki loitsut ja noituudet. Karlström on tämän toteutuksen ykkönen roolihahmoista.

Sopraano Elisaveta Rimkevitch laulaa unenhohtoisena Nukkumattina ja herkkänä Kastekeijuna. Hän edustaa oopperan herkistelevää antia.

LAVASTUS johdattaa karuun todellisuuteen, jossa Hannu ja Kerttu -tarinan tapahtumat ovat kansansadun mukaan tapahtuneet.

John Macfarlane on toteuttanut niin karun ja niukan kodin kuin pelottavan, mystisen metsän ja yllätyksellisen noidan asumuksen.  

Jennifer Tiptonin valosuunnittelu rytmittää kaksiosaisen oopperan makoisiin paloihin. Chris Maravich on toteuttanut valot tapahtumien traagisuutta myötäillen.    

Kirjoittaja: Matti Pulkkinen

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%