Pirkanmaa

40-vuotias paikallisradio tavoittaa viikoittain 35 000 kuulijaa

today22.11.2025

Background
share close
SUOMALAINEN radiomaailma mullistui 1980-luvun puolessa välissä, kun ensimmäiset kaupalliset radiot pääsivät eetteriin ja ääneen.

Radio SUN Oy aloitti toimintansa jo vuonna 1983 raivaten tilaa tulevalle paikallisradiotyölle. Sen ensimmäinen paikallisradio oli Ikaalisista käsin toimitettu Radio Satahäme, joka starttasi toimintansa ensimmäisten kaupallisten radioiden joukossa vuonna 1985. Radio on toiminut yhtäjaksoisesti liikkeelle lähdöstään lähtien.

SUN Radiolla on sisarradio eli Tampereen Kiakkoradio.

Molemmat radiot ovat sataprosenttisesti pirkanmaalaiset, sillä ne kuuluvat Pirmediat Oy -perheyritykseen. Mukana ovat myös Akaan Seutu, Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Oriveden Sanomat, Pirkkalainen, Sydän-Hämeen Lehti sekä Ylöjärven Uutiset.

Sisältöjohtajana työskentelee Olli Sirén.

Juontajat Kimmo Hoivassilta ja Kaisu Lämsä ovat pirkanmaalaisille erittäin tuttuja radiopersoonia. Kuva: Soile Virtanen
RADIO Sun ammentaa elinvoimansa ja toimintansa oikeutuksensa paikallisuudesta. Näin vakuuttavat konkarijuontajat Kaisu Lämsä ja Kimmo Hoivassilta sekä asiakkuuspäällikkö Marko Huhdanmäki.

Kolmikko on tehnyt pitkä aikaa porukalla työtä SUN Radion menestymisen hyväksi. Huhdanmäki aloitti työnsä vuoden 2011 lokakuussa, Lämsä vuoden 2012 syyskuussa ja Hoivassilta vuoden 2013 tammikuussa.

– Vuodet ovat vierineet rivakasti. Kun pysähdymme muistelemaan, mitä kaikkea eri aikoina on tapahtunut, sattumusten määrä on valtavan suuri. Tekemisen mielekkyys kannustaa meitä. Saamme palautetta kuuntelijoilta ja mainostajilta. Radiomaailmassa päivät ovat oikeasti aina erilaisia. Aamulla emme tiedä, mitä uutisia päivän mittaan ilmestyy.

Lämsä, Hoivassilta ja Huhdanmäki ovat kasvaneet tehtävissään vahvoiksi Pirkanmaan asiantuntijoiksi. Työ on vienyt heidät kaikki lukuisia kertoja maakunnan jokaiseen 23 kuntaan.

– Toki radiomme kuuluu myös kotimaakunnan ulkopuolella. Kuulijat ottavat yhteyttä niin Satakunnan, Kanta-Hämeen kuin Keski-Suomenkin puolelta.

Kolmikko arvostaa lujaa me-henkeä, joka SUN Radiossa vallitsee.

– Me jaksamme yhteen hiileen puhaltamalla.

PAIKALLISRADIOSSA työ on merkityksellistä ja yllätyksellistä.

Kaisu Lämsä kuvailee juontajavuosiaan monivaiheisiksi, työntäyteisiksi ja antoisiksi.

– Täällä on myönteiset vapaat kädet ideoida, suunnitella ja toteuttaa. Työtä saa tehdä niin runsaasti kuin tahtoo.

– Antoisan työstä tekee se, että kohtaamme ihmisiä puhelimen välityksellä tai livenä eri puolilla kuuluvuusaluetta. Esimerkiksi viime kesä oli mahtava, kun jalkauduimme hyvin erilaisiin kohteisiin.

– Erityisen mielekästä on se, että radiossa pystymme reagoimaan asioihin välittömästi.   

Kimmo Hoivassilta arvostaa ketterää tekemisen kulttuuria.

– Saamme paljon jälkeä aikaiseksi. Tehtävien kirjo on merkittävästi laajempi kuin yhdeltä istumalta voi aavistaa.  

Marko Huhdanmäki kiittelee asiakaspinnan moni-ilmeisyyttä ja asiakkaiden myönteistä otetta radiota kohtaan.

 – Koen itseni tervetulleeksi, kun käyn asiakkaissa.

SUN Radion studio ja toimitus on Tampereen ytimessä Suvantokadun varrella.

– Tämä on suorastaan erinomainen sijainti. Olemme kasvavan kaupungin vitaalissa elämän sykkeessä. Näemme studion ikkunasta esimerkiksi ihmisvirrat, jotka vaeltavat Nokia Arenalle. Haastateltavat löytävät meille helposti, Kaisu Lämsä ja Kimmo Hoivassilta kiittelevät.

Lämsä ja Hoivassilta miettivät useinkin, mitä paikallisuus merkitsee. He ovat tulleet siihen tulokseen, että kaikki mikä tapahtuu radion reviirillä tai rajapinnassa on aidosti paikallista.

– Mutta meillä soitettava musiikki ei voi olla vain paikallista, vaikka Manse onkin hyvin kuulu muun muassa rockistaan. Musiikin suhteen soitamme kattavasti iskelmää ja poppia. Onhan tunnuslauseemmekin: monipuolisin iskelmä ja paras pop.

Juontajat tietävät, että kuulijat vartoavat uutisia. Lämsä ja Hoivassilta sanovat, että päivät, viikot ja kuukaudet ovat hyvin erilaisia uutisten määrän suhteen. Koko Pirkanmaa on varsin aktiivinen alue, joka synnyttää aiheita.

– Uskomme, että säännölliset paikallisuutisemme ovat suorastaan kilpailuvalttimme ja tavaramerkkimme.   

SUN Radion historiassa on ajanjakso, jolloin se hankki uutisvirtansa Suomen Tietotoimistolta (STT).

SUN Radiota kuuntelee viikoittain 35 000 kuulijaa. Kuva: Helena Mäkinen
RADIOMAINOS on tehokas. Marko Huhdanmäki päättelee, että neljä vuosikymmentä on tehnyt tehtävänsä. Erilaiset asiakkaat tietävät radiomainoksen tehon.

Huhdanmäki kertoo, että toimiva radiomainos syntyy, kun hän ideoi, suunnittelee ja käsikirjoittaa mainoksen sisällön tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

– Minulle on rakentunut omina työvuosina varsin suuri ja monipuolinen asiakasverkosto. Radiomainoksen valmistaminen on nykyään merkittävästi nopeampaa kuin takavuosina. Toteutuksissa vain taivas on kattona. Spoteista saadaan erittäin persoonallisia ja kunkin asiakkaan maailman näköisiä.

Huhdanmäki toteaa, että asiakkaista tulee hyviä tuttuja. Radio Sun ja yhteistyökumppanit hengittävät samaan tahtiin.

KUULIJAT rakastavat omaa radioonsa.

Kaisu Lämsä, Kimmo Hoivassilta ja Marko Huhdanmäki iloitsevat siitä, miten hyvin radio on pitänyt asemansa mediakentän myllerryksessä.

– Miesmuistissa ovat vielä ajat, jolloin monet uumoilivat FM-taajuuksien loppumista.  

– Radio on perinteisen käsityksen mukaan edelleen rakas ja tärkeä ystävä monelle.

Hoivassilta kiteyttää, ettei radion taika eikä tarve häviä koskaan.

RADIOMEDIA ry:n toimitusjohtaja Stefan Möller korostaa, että Suomi oli ensimmäinen Pohjoismaa, jossa kaupallinen radiotoiminta alkoi neljä vuosikymmentä sitten.

– Olimme konsultoimassa muun muassa ruotsalaisia, kun länsinaapurissa otettiin askeleita paikallisradiotoimintaan.

Mötter teroittaa, että paikallisradiot toivat mukanaan uudet tuulet. Kansalaiset pääsivät kuuntelemaan monipuolisempaa musiikkitarjontaa. Muiden muassa nuoret kuulijat kokivat saavansa enemmän.

– Merkittävä uudistus oli vapaa ilmaisu, jonka uranuurtajia kaupalliset paikallisradiot olivat. Monopoliasemassa ollut Yleisradio seurasi paikallisradioita ja suuntasi käsikirjoitetuista ohjelmista luontevaan ja keskustelevaan tyyliin.

SUN Radion kanssa juhlavuottaan viettävät muun muassa Auran aallot, Radio Vaasa ja Radio Pori.  

”Tampereella on edelleen vahva ja maamme monipuolisin paikallisradiokulttuuri ja siitä voi tekijät ja yleisö olla ylpeitä.”

RADIOMEDIA ry:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Suvanto sanoo, että kaupallisilla radioilla menee vähintäänkin hyvin, kun katsotaan mainoseuroja.

– Kumulatiivisesti kaupallinen radio on vain – 0,8 prosenttia perässä viime vuoden tammi-lokakuun kertymää, kun koko mainosmarkkina on vastaavasti jäljessä – 2,3 prosenttia. Luvut ovat tuoreet, ne löytyvät juuri päivittyneestä Kantarin raportista.

– Kuuntelussa kaupallisia radioita kuuntelee viikoittain 3,4 miljoonaa suomalaista, ja he käyttävät kaupallisten radioiden kuunteluun lähes 7,5 tuntia viikossa. Luvut ovat edelleen korkealla tasolla, vaikka perinteisen radion kuuntelu on laskussa äänikirjojen ja podcastien tiimoilta. Yleisesti audion kulutus on siis kasvussa.

Suvanto painottaa, että Suomessa on erittäin runsas ja monipuolinen radiotarjonta: yli 50 erilaista kanavaa ja monilla isommilla paikkakunnilla valinnan varaa riittää yli 20 kanavan joukosta.  

Millainen paikallisradioiden tulevaisuus on? Suvanto kertoo, että isossa kuvassa digiaudion kasvu tuo FM-toiminnan rinnalle paljon mahdollisuuksia. Riippuu paljon toimijasta, miten se mahdollisuuksia hyödyntää tai ainakin kokeilee.

– Radiossa on ihan sama trendi kuin muissakin perinteissä medioissa (tv, printti) eli lineearikulutus laskee, toki radiossa vielä aika hitaasti, ja digitaalinen kulutus kasvaa. Lähitulevaisuus ei näytä isoa muutosta. Kun uusia toimilupia jaetaan taas muutaman vuoden päästä, uskon että kiinnostus on perinteiseen tapaan isoa.   

Suvannolle nousee mieleen SUN Radiosta puhuttaessa Tampereenkiäliset Uutiset ja Hönttä & Toippari.

– Legendaarinen kaksikko, joka tunnetaan Pirkanmaan kuuluvuusalueen ulkopuolellakin. Tampereella on edelleen vahva ja maamme monipuolisin paikallisradiokulttuuri ja siitä voi tekijät ja yleisö olla ylpeitä.

Kirjoittaja: Matti Pulkkinen

Rate it

RADIO SUN TAAJUUDET

Etelä-Pirkanmaa 96,7

Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3

Kankaanpään seutu 106,7

Parkanon seutu 91,7

Tampere 107,8

Ylä-Pirkanmaa 91,5

Radio SUN on osa Pirmedioita.

 
Juontajat:

studio@radiosun.fi

Mainosmyynti:

myynti@radiosun.fi

Mainostrafiikki:

radio@radiosun.fi

Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi

Radio SUN

Suvantokatu 13

33100 Tampere

Studio 010 5844 655

WhatsApp 043 2170 273

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.

0%