Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
Suomen Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa kierrätettiin vuonna 2021 enemmän ajoneuvoja kuin koskaan aiemmin, yhteensä 106 388 ajoneuvoa. Näistä henkilöautoja oli 97 068. Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa varsin korkea, yli 21 vuotta.
– Viime vuosi oli autojen romutuksen kannalta hyvä, kun oli romutuspalkkio, vahvistaa Marja Koivula Valto Koivula Oy:stä, joka on virallinen romuautojen vastaanottopaikka Ylöjärvellä.
Viime vuonna valtio maksoi romutuspalkkiota 1 000–2 000 euroa autosta riippuen ja tämän päälle tuli vielä 500 euron suuruinen autoalan myöntämä alennus uuden auton ostoon. Romutuspalkkion oli tarkoitus olla voimassa koko viime vuoden, mutta valtion siihen varaamat varat loppuivat jo huhtikuussa.
– Romuajoneuvon viimeisen omistajan/haltijan pitäisi toimittaa se viralliseen vastaanottopisteeseen. Tämä on tärkeää, että se ei jää luontoon lojumaan ja aiheuta ympäristöriskejä, Marja Koivula sanoo.
– Autokierrätyksen verkosto vastaanottaa autojen lisäksi mopoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, traktoreita, työkoneita, moottorikelkkoja ja perävaunuja. Vastaanottopiste hoitaa niidenkin lopullisen rekisteristä poiston romutuksen yhteydessä ja kirjoittaa romutustodistuksen, jos ajoneuvo on vielä rekisterissä.
Koivula kertoo, että heille kierrätykseen tulevien autojen määrä vaihtelee kuukausittain.
– Nyt autoja on tullut vähemmän kierrätykseen johtuen ehkä siitä, että pihoissa lojuvat vanhat romut on saatu pois.
Romutukseen autot päätyvät, kun ne ovat syystä tai toisesta tulleet matkansa päähän. Valto Koivula kertoo, että romuautoilla ei ole ikärajaa. Aivan uusikin auto saattaa päätyä romutettavaksi, jos se on hajonnut ja liian kallis korjattavaksi.
Ennen romutusta autolla voi vielä olla hyötykäyttöä: Koivula kertoo, että Tampereen Pelastuslaitos käyttää harjoituksissaan heille tuotuja romuautoja.
Marja Koivulan mukaan internet-sivustoilta löytyy ilmoituksia romuautojen noudoista, mutta nämä tahot eivät välttämättä toimita autoja virallisesti romutettavaksi.
Kun auton haltija tai omistaja tuo autonsa vastaanottopisteeseen romutettavaksi, hän saa siitä romutustodistuksen. Auto siirtyy saman tien kierrätysjärjestelmään ja poistuu rekisteristä.
Samalla kun auton tiedot menevät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin, sen verotus päättyy ja vakuutusyhtiö saa tiedon vakuutuksen päättämiseksi. Romutuspäätös on lopullinen, eikä sitä voi tässä vaiheessa enää perua. Romuauton poistaminen rekisteristä on ilmaista.
Tästä auton matka jatkaa purkuun.
– Kun auto tulee meille, se ajetaan halliin ja siitä poistetaan renkaat ja renkaista irrotetaan vanteet. Siitä otetaan talteen katalysaattori, akku, kaikki nesteet ja polttoaineet pois. Kori lähtee meiltä jatkokierrätykseen, kertoo Marja Koivula.
Kaikki talteen otetut osat toimitetaan jatkokierrätyspaikkoihin eri puolelle Suomea. Renkaista esimerkiksi tehdään mursketta tiepohjiin. Peltiosia voidaan käyttää varaosina. Tosin vanhojen autojen peltiosilla ei usein ole enää käyttöä.
Aiemmin romuautot paalattiin, mutta nyt metalliosat, penkit ja turvatyynyt erotellaan korista murskalaitoksissa, joita on Suomessa muutamia. Valto Koivula Oy:ltä romuautojen korit lähtevät Stena Recycling Oy:n murskalaitokseen Porin Tahkoluodon satamaan.
– Siellä romuautot murskataan muun metalliromun seassa ja erotellaan eri jakeiksi magneeteilla sekä muilla menetelmillä. Metallit myydään uusiksi raaka-aineiksi kotimaan terästehtaille ja valimoille sekä laivojen kuljettamana kansainvälisille markkinoille, Valto Koivula kertoo.
– Suomessa on tavoitteena, että 95 prosenttia autosta saataisiin kierrätettyä, Marja Koivula toteaa.
Valto Koivula Oy:lle ei ole vielä tullut sähköautoja kierrätykseen, mutta Marja Koivula tietää, että niiden kierrätyksessä on omat haasteensa, esimerkiksi suurijännitteisten käyttövoima-akkujen suhteen.
Valto Koivula Oy on myös Ylöjärven, Ikaalisten, Lempäälän ja Virtain kaupungin yhteistyökumppani. Kaupungin alueelle, esimerkiksi teiden varsille tai taloyhtiöiden pihoihin hylätyt romuautot toimitetaan Koivulalle.
– Kaupunki tekee niistä siirtomääräyksen ja autot haetaan tänne. Ne ovat täällä säilössä lakisääteisen ajan, noin kaksi kuukautta. Jos autoa ei kukaan kysy, niin se lähtee romutukseen, Marja Koivula kertoo.
Koivulat kertovat, että he ovat kierrättäneet autoja siitä lähtien kun se aloitettiin Suomessa vuonna 2004.
– Kierrätysala on kehittynyt paljon sinä aikana. Paperityöt olivat aluksi todella hankalia. Kaikista papereista otettiin kopiot ja lähetettiin postin kautta ja joku käsitteli ne. Siihen saattoi menne kolme-neljä viikkoa. Nykyään teen tässä itse romutuspoistot ja päivitän tiedot Trafin järjestelmään, Marja Koivula sanoo.
Valto Koivula Oy on kehittänyt kotisivuilleen sähköisen lomakkeen, johon voi etukäteen täyttää auton tiedot ja ne todennetaan pankkitunnuksilla, jolloin auton oikea omistaja pystytään varmentamaan.
– Lomakkeessa on ohjeet ja tarvittavat tiedot: millainen auto, mistä se haetaan, onko siinä renkaat paikallaan ja yhteystiedot. Samalla siinä on valtakirja romutukseen, jos ei olekaan paikalla, kun menemme hakemaan auton, Marja Koivula kertoo.
Hän toteaa byrokratian tuottavan paljon työtä vastaanottopisteelle, jonka pitää raportoida kaikkien jatkokierrätykseen toimitettujen osien ja nesteiden määrä joka vuosi kiloittain sekä se, minne ne on toimitettu.
Kaikkien Suomen virallisten vastaanottopisteiden yhteystiedot löytyvät Suomen Autokierrätys Oy:n verkkosivuilta. Suomen Autokierrätys myös tilastoi romutetut autot.
Kirjoittaja: Sanna Hillberg
auto autojen-romutus Autot ja liikenne kierrätys marja-koivula romutus valto-koivula
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.