Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
Pian 30 vuotta urheilukauppiaina toimineet ylöjärveläiset Sanna ja Timo Tiitinen tekevät keskolaisessa Intersport-ketjussa historiaa. Kauppiaspariskunta otti lokakuun alussa kauppiasvastuun myös Koskikeskuksen Intersportista, joka on toiminut jo 34 vuotta. Tiitiset jatkavat kauppiaina Lielahden Intersportissa, joka on heidän 20 vuoden työnsä hedelmää. Nyt yrittäjäperheellä on kaksi isoa urheilukauppapaikkaa.
Diplomikauppias Sanna Tiitinen sanoo, että Tiitisten urheilukauppiasperheellä on vankka ja monipuolinen historia K-ryhmässä.
Tiitisten kauppiasura alkoi jo vuonna 1993, jolloin he alkoivat pyörittää Kesport-Intersport-kauppaa 300 neliön myymälätiloissa pienehkössä kauppakeskuksessa Kirkkonummella. Tiitiset ottivat toisen steppinsä vuonna 1996, jolloin heistä tuli Tampereen Turtolan K-citymarketissa olleen etumyymälän urheilukauppiaita. Todellinen onnenpotku kohtasi Tiitiset, kun he pääsivät vuonna 2003 rakentamaan täysin uuden Intersport-Megastoren Tampereen Lielahdessa.
– Ensi vuonna meillä on kaksi isoa juhlan aihetta. Minä ja Timo olemme olleet urheilukauppiaina 30 vuotta, ja Lielahden toimipaikkamme täyttää 20 vuotta, Sanna Tiinen kertoo.
Tiitinen toteaa, että hän ja Timo saavat energiaa yrittämiseensä lapsiltaan, jotka ovat voimakkaasti mukana Tiitiset Oy:ssä. Urheilukaupasta on tullut koko perheen yhteinen juttu. 58-vuotias Timo keskittyy lajitavaraan ja markkinointiin. 53-vuotias Sanna vastaa taloudesta ja ketjutehtävistä; hän kuuluu ketjun eri työryhmiin ja K-erikoiskauppayhdistyksen hallitukseen.
Sini-tytär toimii myymäläpäällikkönä Lielahdessa ja Koskikeskuksessa; hänen hartioillaan ovat henkilöstöasiat ja myymälät. Tuomas-poika pelaa jääkiekkoa Lempäälän Kisan eli LeKin riveissä Suomi-sarjassa. Hän työskentelee jalkinemyyjänä ja hoitaa asustepainatukset. Susa-tytär hoitaa yrityksen some-markkinointia. Susan päätyö on Intersport Finland Oy:n valikoimapäällikkönä.
Sanna Tiitinen sanoo, että liikkuminen ja urheilu kuuluvat aina ihmisten elämänpiiriin. Hän korostaa sitä, että urheilukaupan on seurattava aikaansa ja muuntauduttava asiakkaiden tottumusten ja mieltymysten mukaan.
Tiitinen teroittaa, että verkkokauppa on tullut pysyäkseen yhtenä merkittävänä myyntikanavana.
– Urheilukaupan valikoimissa on merkittävän paljon tuotteita, joita asiakkaan on saatava kokeilla. Tämä on voimavara, joka on perinteisen kivijalkamyymälän vetovoimatekijä. Lielahden myymälämme on sanan todellisessa mielessä kivijalkakauppa.
– Koskikeskuksessa oleva myymälämme on ison kaupungin ytimessä ja ostosparatiisissa oleva urheilukauppa. Sellaisella myymälällä täysin omalaisensa toimintakulttuuri ja -ympäristö. Yksi pointti on muun muassa Nokia-Arenan kävijöiden palveleminen. Viime keväänä Tampereella jääkiekon maailmanmestaruuskilpailujen aikaan myyntihitiksi nousi Suomi-paita.
Tiitinen muistuttaa, että urheilukauppa jos mikä elää sääolosuhteiden armoilla. Esimerkiksi kaksi viime talvea ovat olleet otolliset perinteisille talvilajeille kuten hiihtämiselle. Suksikauppa kävi hyvin, varastot tyhjenivät.
– Urheilukaupan haasteena on ennakko-ostojen onnistuminen. Tavarat tilataan noin vuotta aikaisemmin, kun ne tulevat hyllyillemme ja rekkeihimme.
Tiitinen korostaa, että koronapandemia ja Ukrainan sota sekä energiakriisi vaikuttavat voimakkaasti urheilukaupan arkeen. Kauppiaat jännittävät, saavatko he tilaamansa tuotteet sovitussa aikataulussa.
– Maailman asiat vaikuttavat kuluttajien ostoskäyttäytymiseen. Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että koronapandemia kannusti ihmisiä monipuoliseen liikkumiseen, urheilemiseen sekä hyvänolon voimistamiseen. Poikkeukselliset ajat suosivat urheilukauppaa.
– Koronapandemia, energiakriisi sekä Ukrainan sota tuovat paljon haasteita tuotteiden valmistus- ja toimitusketjuihin. Tavarapelin kanssa joudutaankin tasapainottelemaan päivittäin ja elämään päivä kerrallaan.
Tiitiset Oy:n palkkalistoilla on tuota pikaa runsaat 50 urheilukaupan ammattilaista. Niin Lielahdessa kuin Koskikeskuksessakin työskentelee 26 henkilöä.
Sanna ja Sini Tiitinen ovat viime viikkojen aikana palkanneet uutta henkilökuntaa Koskikeskuksen myymälään.
– Olemme perinteikäs toimija urheilukaupassa. Meillä on verraten pysyvä henkilökunta, mikä on yrityksen toiminnan kannalta tärkeä asia. Työntekijöillä on aito etenemismahdollisuus. Monet ovat edenneet urheilukauppiaiksi saakka. Erikoiskauppa tarjoaa mielenkiintoisen tehtävän, jossa voi koko ajan kehittää osaamistaan, Sanna Tiitinen toteaa.
Tiitisen mukaan rekrytoinnit ovat edenneet hyvin.
Ihmisten käyttäytymisessä on isoja trendejä, jotka vaikuttavat suoraan urheilukaupan arkeen.
Sanna Tiitinen muistuttaa, että vapaa-ajasta on tullut pysyväluontoisesti merkittävä elämänosa-alue. Ihmiset satsaavat paljon elämänlaatuun ja hyvään oloon.
– Koronavuodet herättivät ihmiset säännölliseen liikkumiseen ja urheiluun. Ulkona olemisesta, kävelemisestä, lenkkeilystä, patikoinnista tuli erittäin suosittuja.
Tiitinen sanoo, että aktiivisesti liikkuva ja urheileva henkilö haluaa satsata omiin lajeihinsa, harrastuksiinsa.
– Kun ihmisellä on oikeanlaiset asusteet ja välineet, hän saa lajistaan kaikki hyödyt irti. Todellinen liikkumisen ilo on vaikuttava kokemus.
Tiitinen on kuullut asiakkailta monta kertaa tarinoita, joissa he kuvaavat, miten esimerkiksi huonokuntoiset sukset veivät heidän lapsuudessaan hiihtämishalut. Se, että sukset ja sauvat ovat oikeanlaiset, takaavat sivakoimisen ilon.
– Sama koskee juoksemista. Kun juoksijalla on oikeanlaiset juoksukengät, kilometrit taittuvat mukavammin.
– Retkeily tuo nautintoa, vaikka sääolosuhteet eivät olisikaan täysin kuivat. Kun jalkineet ja muut asusteet ovat retkeilyä varten tehdyt, retkeily maittaa haasteellisemmassakin säässä.
Tiitisen mukaan urheilukaupan arjessa näkyy, että ihmiset ovat hylänneet kertakäyttökulttuurin. Ihmiset valitsevat käyttöönsä kestäviä vaihtoehtoja.
Koko viisijäseninen Tiitisen kattilakunta on innoissaan Koskikeskuksen tarjoamasta urheilukauppamahdollisuudesta.
– Opimme kaikki varmasti paljon uutta, Sanna Tiitinen toteaa.
Tiitinen odottaa mielenkiinnolla, miten kuluttajat ottavat vastaan ilmeensä pesevän 1 400 neliön suuruisen Koskikeskuksen myymälän.
– Kauppiasyrittäjinä haemme synergiaetuja kahdesta toimipaikasta. Silti Lielahti ja Koskikeskus ovat täysin uniikkeja kauppapaikkoja, joita kehitetään niiden omien vahvuuksien pohjalta.
Urheilukaupassa on neljä sesonkia, joista talvi on suurin. Tiitisen mukaan sesongit erilaisine tuotteineen haastavat henkilökunnan koulutuksen.
– Urheilukauppa on jatkuvassa muutoksessa. Muutos on myönteinen asia.
Suomessa on 51 Intersporttia.
MATTI PULKKINEN
Kirjoittaja: Matti Pulkkinen
intersport-ketju k-ryhma sanna-ja-timo-tiitinen urheilukauppa
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.