Listeners:
Top listeners:
Radio SUN
– Parfait Amour on ensisijaisesti romanttinen hyvän mielen kirja, Kaunisto kuvaa uutuusteostansa.
Kaunisto nauraa suhtautuneensa aikaisemmin karsaasti rakkaustarinoihin.
– Juuri tästä syystä, etten syyllistyisi tuomitsevaan ennakkoluuloon, minun oli tutustuttava lajityyppiin paremmin. Mikä sen parempi tapa tutustua kuin kirjoittaa vierastamansa lajityypin kirja vierastamastaan aiheesta!
Kokemustaan rikkaampana Kaunisto suosittelee metodia kaikille kirjailijakollegoilleen.
– Kirjoittaessani minulla oli ensinnäkin valtavan hauskaa. Toisekseen tajusin, että kirja voi luoda samanaikaisesti sekä hyvää mieltä että myös kosolti oivalluksia, Kaunisto kertoo.
Kaunisto paljastaa, että painotuoreessa teoksessa on monta teemaa, joita hän on katsonut 49-vuotiaaksi saakka karsaasti.
– Niitä ovat esimerkiksi hyperrikkaat, jotka piiloutuvat varallisuutensa taakse todellisuudelta, vastuulta ja ihmisyydeltä. Venäläiset oligarkit ja vaimokoulut. Ja tietenkin kauhein kaikista: tekoäly, Kaunisto listaa inhokkejaan.
Kaunisto avaa, että Parfait Amourissa eräs henkilöhahmoista luo itselleen AI-partnerin, ja koska ihminen tuntee painetta hakea täydellisyyttä rakkaudessakin (kirjan nimi, Parfait Amour tarkoittaa täydellistä rakkautta), kirjan henkilö luo niin sanotusti kylkiluustaan täydellisen kumppanin.
– Mutta, mutta. Jokainen meistä tietää, että juuri ne asiat, jotka tuntuvat omassa kumppanissa täydellisiltä suhteen alussa, ovat niitä, jotka myöhemmin tässä risovat kaikkein eniten. Ongelmiahan siitä syntyy, Kaunisto herättelee lukuhaluja.
Kaunisto muistuttaa, että kirjallisuus ja mytologia ovat täynnä tarinoita, joissa ihminen rakastuu täydelliseen kuvajaiseen.
– Narkissos nyt ensin, mutta myös Lumikin pahan äitipuolen taikapeili tulee mieleen. Nämä tarinat on tarkoitettu varoittamaan. Täydellisyys on myytti, legenda ja täyttä puppua. Se on mahdoton kangastus, jota tavoitellessa tuhlaa elämänsä. Jos jokin oivallus Parfait Amourissa on mainitsemisen arvoinen, se on juuri tämä, Kaunisto paljastaa.
– Minussa on sellainen outous, jos jokin asia herättää minussa vastareaktion, haluan ottaa siitä mahdollisimman paljon selvää, etten sortuisi ennakkoluuloiseen ja tuomitsevaan ajatteluun ainakaan turhan päiten, Kaunisto paljastaa.
– Myönnettäköön, että tekoäly on alusta asti herättänyt minussa valtavasti kielteisiä tunteita. Siksi päätin tutustua siihen ja tarttua aiheeseen myös kirjoittaessani. Niinpä Parfait Amour kertoo muun muassa tekoälystä romanttisena kumppanina, Kaunisto lisää.
Kauniston mukaan kirjoitusprosessi teki hyvää, koska se pakotti hänet tutustumaan tekoälyyn laajemmin ja ymmärtämään sen mahdollisuuksia.
– Opin käyttämään sitä. Se onkin oiva työkalu tehtävissä, jotka vaativat paljon mekaanista ja puuduttavaa toistoa, Kaunisto kiittelee kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Kaunisto heristää varoittavaa sormea. Hän neuvoo olemaan tekoälyn kanssa äärimmäisen varovainen.
– Tekoäly, toisin kuin ihminen, ei ajattele. Se plagioi muiden ajatuksia. Toisin kuin syihin ja seurauksiin sekä moraaliin ja koettuun perustuvia valintoja tekevä ihmisajatus, tekoäly jäsentelee kopioimansa ideat perustuen algoritmeihin, joita ei sen käyttäjille julkisteta, ja joiden monimutkaisuutta edes sen luojat hädin tuskin ymmärtävät, Kaunisto miettii.
Kauniston mielestä tekoäly ei ole vain huono isäntä, vaan se on myös renkinä salakavalaa ja varastelevaa laatua.
– Kun tekoäly varastaa, se varastaa ajatuksemme lisäksi myös ajattelukykymme ja vapaan tahtomme. Jokainen on kuullut orjuudesta historiassa. Harvempi puolestaan ymmärtää ihmisen marssivan omaa orjuuttaan kohti juuri parasta aikaa, Kaunisto herättelee.
Milja Kaunisto kehottaa meitä kaikkia katsomaan ympärillemme. Muun muassa media on tulvillaan syytöksiä asioista, joita ihminen tekee väärin ja ihmelääkkeitä näiden vääryyksien korjaamiseen.
– Pukeudumme väärin, liikumme väärin, syömme väärin, istumme ja kävelemme ja puhumme väärin. Huokaillaan, kuinka hukassa on vuorollaan naiseus, miehuus, äitiys, isyys, nuoruus, lapsuus, koulutus, työelämä ja vanhuus, Kaunisto huokaa.
– Jos minulta kysytään, ihmisyys on hukassa. Kuka keksi sanoa, että hyvään ihmisyyteen muka kuuluu koko ajan kilpailla parhaudessa, hienoudessa, tehokkuudessa, rikkaudessa ja täydellisyydessä? Kaunisto perää.
– Jos haluaa löytää ihmisyyden tärkeimmät kulmakivet, Parfait Amourin sivuillakin esiintyvä kuolinvuode- tai hautajaisharjoitus ovat siihen hyviä. Siinä keskitytään miettimään omaa kuolinvuodetta, ja asioita, joita siinä maatessa katuu tai muistelee ilolla. Olisi aika omituista, jos ikuisuutta silmiin katsoessa pamahtaisi harmittamaan se, ettei hankkinut enemmän rahaa, ollut työelämässä tehokkaampi tai ettei vaikuttanut muiden silmissä täydellisemmältä, Kaunisto ironisoi.
– Tiedän ainakin, mitä rakkaus ei ole, Milja Kaunisto vastaa napakasti.
– Rakkaus ei ole Hollywoodin onnellinen loppu. Rakkaus ei ole täydellistä. Se ei ole aina miellyttävää. Se repii, raastaa, venyttää ja parhaimmillaan osoittaa ihmiselle itselleen hänen oman puutteellisuutensa, Kaunisto pohtii.
– Rakkaus – ehkä se on suuri kasvattaja. Siksi onkin niin ikävää, että jokin niin tärkeä ja vaikea asia on ajassamme kutistettu elokuvien siirappisiksi suuteloinneiksi ja egojen palvelijoiksi, Kaunisto suree.
Juuri tällä hetkellä maailma on humaltuneena miljardööri Jeff Bezosin ja Lauren Sanchezin luksushäistä Venetsiassa. Mikä sitten on maallisen mammonan osa rakkaussuhteissa.
– Itseasiassa historiansa tuntevat tietävät, että pelkästään romanttiseen rakkauteen perustuva parisuhde on verrattain uusi keksintö. Vielä sata vuotta sitten suhteet solmittiin käytännön syistä. Talonpojat naivat naapurin talon tyttäriä, jotta maat saataisiin yhdistettyä. Porvaristo naittoi tyttärensä kilpailijan pojalle, jotta omaisuudet saataisiin yhdistettyä. Aatelisto naittoi jälkikasvunsa asemassa mieluiten ylöspäin, jotta valtasuvut saataisiin yhdistettyä samalle perilliselle.
– Liittojen solmiminen oli täynnä sanattomia lakeja ja kirjoittamattomia sopimuksia, joita tuli ehdottomasti noudattaa. Omaa mielihyvää ei paljon kuunneltu, eikä sellaista pidetty tarpeellisena, Kaunisto palauttaa muistiimme.
Parfait Amour -romaanissaan Kaunisto esittelee uudenlaisen sopimusavioliiton. Se perustuu faktaan, jossa vanhanaikaiset avioliittovälittäjät tekevät paluun.
– Niitä on nyt täällä Ranskassa yhä enemmän. Se sijaan, että suhteen solmimisessa kuunneltaisiin sydäntä eli aivokemioita, suhde solmitaankin vanhanaikaisesti järkisyistä. Näin haetaan ratkaisua pariutumiskriisiin, Kaunisto kertoo.
– Minulla on ollut etuoikeus tehdä työtä loistavien kustantajien, kuten Gummeruksen ja Tammen kanssa. Kun sain mahdollisuuden aloittaa yhteistyön WSOY:n kanssa, tartuin tilaisuuteen innolla. Kyseessä on kuitenkin suuri ja maineikas kustantamo, Kaunisto sanoo.
– Tärkeintä minulle kuitenkin on työskennellä jo vanhastaan luotetun kustannustoimittajan kanssa. Hän ymmärtää minua puolesta sanasta, Kaunisto kiittelee.
– En saa paljastaa suoranaisesti, mistä aiheesta nyt jo aloittamani romaani kertoo. Sen verran voin kertoa, että monen vuoden Ranska-tarinoiden jälkeen siirryn hetkiseksi kotoisen Suomen kamaralle, ja paikkaan, jota rakastan syvästi, Kaunisto muotoilee arvoituksellisesti.
Vanhan historian rakastajille tiedoksi. Kaunisto julkaisee tähän asti julkaisemattomia romaaneitaan internetin Substack-alustalla nimellä Salatut romaanit.
Kirjoittaja: Matti Pulkkinen
Etelä-Pirkanmaa 96,7
Ikaalinen ja Hämeenkyrö 96,3
Kankaanpään seutu 106,7
Parkanon seutu 91,7
Tampere 107,8
Ylä-Pirkanmaa 91,5
Radio SUN on osa Pirmedioita.
studio@radiosun.fi
Mainosmyynti:myynti@radiosun.fi
Mainostrafiikki:radio@radiosun.fi
Uutis-, juttu- ja menovinkit: toimitus@radiosun.fi
Radio SUN
Suvantokatu 13
33100 Tampere
Studio 010 5844 655
WhatsApp 043 2170 273
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Tutustu tietosuojakäytäntöihimme täällä.